Pro koho: šestá třída
Styl práce: samostatná/ve dvojicích
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ
Pomůcky: atlas
Výukový materiál se skládá z hlavního pracovního listu, který může sloužit i jako zápis do sešitu, dalších tří pracovních listů, díky kterým je hlavní pracovní list vyplněn, a aktivity se zašifrovanou abecedou.
Metodický postup:
- Žáci pracují buď samostatně, nebo ve dvojicích (možno i skupinách).
- Každý z žáků obdrží svůj vlastní pracovní list týkající se starověku, který postupně vypracovává. List může sloužit jako zápis z hodiny.
- Čím je starověk výjimečný - žáci postupně po jednom obdrží do lavic pracovní listy, s pomocí kterých mají přijít na tři hlavní rysy starověku (Čím je starověk výjimečný - vznik prvních států, vznik písma, rozvoj vzdělanosti). Když se domnívají, že přišli na první odpověď, jdou za pedagogem. Pokud je jejich odpověď správná, obdrží list číslo 2. Pokud odpověď není správná, pedagog může poradit.
- Dělení států na staroorientální a klasické - žáci obdrží do lavice/skupiny zašifrované názvy států. Nejprve se je snaží rozluštit sami, poté jim dáme k dispozici zašifrovanou abecedu. Následně musí státy správně roztřídit na staroorientální a klasické.
- Slepá mapa - s pomocí atlasu zaznamenávají státy.
- Pětilístek - každý vypracuje samostatně.