Tomáš Garrigue Masaryk – příběhem k porozumění - příprava na celou hodinu

Ročník:
4., 5., 6.
Počet stran:
13
Velikost: 5.87 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající Libuše Sudová
Nahráno:
Naposledy upraveno:
23. 9. 2025
Sdílet:

Milé paní učitelky a páni učitelé,

 

tento didaktický materiál jsem vytvořila pro výuku vlastivědy ve 4. a 5. ročníku základní školy. Mým cílem bylo představit dětem osobnost Tomáše Garrigua Masaryka, jeho ženy Charlotte a jejich syna Jana Masaryka srozumitelnou a blízkou formou, která se dá využít přímo v hodině, bez nutnosti složité přípravy.

 

Materiál se skládá z trojice jednoduchých vyprávění, která dětem přibližují tři významné postavy spojené se vznikem a hodnotami našeho státu. Texty nejsou zahlceny letopočty ani příliš odbornými termíny. Naopak – vycházím z přirozeného dětského vnímání a stavím na příběhu, emocích a konkrétních situacích.

 

V příběhu o Tomášovi Masarykovi se děti dozvídají o jeho dětství, studiu, roli profesora, setkání s Charlotte i o tom, jak vznikla republika. Vysvětluji, co znamenalo Rakousko-Uhersko, proč lidé toužili po svobodě, a jak Masaryk bojoval za samostatnost.

Vyprávění o Charlotte Garrigue Masarykové není pouhým životopisem první dámy. Ukazuji ji jako silnou, vzdělanou a odvážnou ženu, která svého muže inspirovala a podporovala, vychovávala jejich děti a přitom se snažila pomáhat české společnosti.

 

Třetí část je věnována Janu Masarykovi, jejich synovi. Jeho život přibližuji dětem přes témata, která jim mohou být blízká – byl živé dítě, kterému se nedařilo ve škole, rád si povídal, měl rád hudbu. Postupně se z něj stal diplomat, který mluvil k celému světu a snažil se udržet naši zemi svobodnou. Nevyhýbám se ani jeho záhadné smrti, ale mluvím o ní citlivě a srozumitelně.

 

Na tyto texty navazuje pracovní list, který kombinuje doplňování vět, otázky k porozumění a tvořivý výtvarný úkol. Děti si tak nejen ověří, co si zapamatovaly, ale mohou se nad textem zamyslet a vyjádřit se i jinou formou než jen psanou.

 

Celý materiál má 13 stran – obrázky, texty, obrázky do sešitů, ale také pracovní list. Tisk pouze černobílý - PL. Vše ostatní můžete promítnout na tabuli.

 

V hodinách lze materiál využít při probírání tématu vzniku Československa, osobností naší historie nebo státních svátků, například kolem 28. října. Hodí se také jako úvod do témat jako je demokracie, pravda, odvaha nebo rodinné hodnoty.

 

Materiál vznikl z mé potřeby vysvětlit dětem Masarykův život tak, aby si ho dokázaly skutečně představit. Aby pro ně nebyl jen jménem v učebnici, ale člověkem, kterému by mohly napsat dopis, položit otázku nebo ho nakreslit.

 

Pokud hledáte způsob, jak s žáky mluvit o historii přirozeně a smysluplně, může vám tento materiál pomoci vytvořit v hodině prostor pro pozornost, porozumění i rozhovor.

 

Podívejte se i na mé další materiály :-) Mám jich už stovky.

 

Děkuji

Mgr. L. Sudová - PRIMAÚČA 

 

Další produkty od autora Libuše Sudová

576917
Matematika
2., ZŠ – 1. STUPEŇ
Pracovní listy
Vážené paní učitelky a kolegové, připravila jsem na konec školního roku pár pracovních listů vhodných jako písemné práce
35.00 Kč
520728
Nezařazené k předmětu
ZŠ – 1. STUPEŇ
Postřehovky
Milé kolegyně a kolegové, připravila jsem zábavnou hru na bystření pozornosti s tématikou Velikonoc. Hru můžete využít
35.00 Kč
803417
Český jazyk
ZŠ – 1. STUPEŇ
Omalovánky
Milé kolegyně, tento didaktický materiál propojuje čtení s porozuměním, tvořivost a tematické aktivity spojené s
45.00 Kč
590643
Nezařazené k předmětu
ZŠ – 1. STUPEŇ
Kalendář pro děti
Milé paní učitelky, na prázdniny nedáváme žádné úkoly, ale můžeme děti trošku motivovat k malému psaní svého deníčku. V
35.00 Kč
Tomáš Garrigue Masaryk – příběhem k porozumění - příprava na celou hodinu Tomáš Garrigue Masaryk – příběhem k porozumění - příprava na celou hodinu
Milé paní učitelky a páni učitelé, tento didaktický materiál jsem vytvořila pro výuku vlastivědy ve 4. a 5. ročníku základní školy. Mým cílem bylo představit dětem osobnost Tomáše Garrigua Masaryka, jeho ženy Charlotte a jejich syna Jana Masaryka srozumitelnou a blízkou formou, která se dá využít přímo v hodině, bez nutnosti složité přípravy. Materiál se skládá z trojice jednoduchých vyprávění, která dětem přibližují tři významné postavy spojené se vznikem a hodnotami našeho státu. Texty nejsou zahlceny letopočty ani příliš odbornými termíny. Naopak – vycházím z přirozeného dětského vnímání a stavím na příběhu, emocích a konkrétních situacích. V příběhu o Tomášovi Masarykovi se děti dozvídají o jeho dětství, studiu, roli profesora, setkání s Charlotte i o tom, jak vznikla republika. Vysvětluji, co znamenalo Rakousko-Uhersko, proč lidé toužili po svobodě, a jak Masaryk bojoval za samostatnost.Vyprávění o Charlotte Garrigue Masarykové není pouhým životopisem první dámy. Ukazuji ji jako silnou, vzdělanou a odvážnou ženu, která svého muže inspirovala a podporovala, vychovávala jejich děti a přitom se snažila pomáhat české společnosti. Třetí část je věnována Janu Masarykovi, jejich synovi. Jeho život přibližuji dětem přes témata, která jim mohou být blízká – byl živé dítě, kterému se nedařilo ve škole, rád si povídal, měl rád hudbu. Postupně se z něj stal diplomat, který mluvil k celému světu a snažil se udržet naši zemi svobodnou. Nevyhýbám se ani jeho záhadné smrti, ale mluvím o ní citlivě a srozumitelně. Na tyto texty navazuje pracovní list, který kombinuje doplňování vět, otázky k porozumění a tvořivý výtvarný úkol. Děti si tak nejen ověří, co si zapamatovaly, ale mohou se nad textem zamyslet a vyjádřit se i jinou formou než jen psanou. Celý materiál má 13 stran – obrázky, texty, obrázky do sešitů, ale také pracovní list. Tisk pouze černobílý - PL. Vše ostatní můžete promítnout na tabuli. V hodinách lze materiál využít při probírání tématu vzniku Československa, osobností naší historie nebo státních svátků, například kolem 28. října. Hodí se také jako úvod do témat jako je demokracie, pravda, odvaha nebo rodinné hodnoty. Materiál vznikl z mé potřeby vysvětlit dětem Masarykův život tak, aby si ho dokázaly skutečně představit. Aby pro ně nebyl jen jménem v učebnici, ale člověkem, kterému by mohly napsat dopis, položit otázku nebo ho nakreslit. Pokud hledáte způsob, jak s žáky mluvit o historii přirozeně a smysluplně, může vám tento materiál pomoci vytvořit v hodině prostor pro pozornost, porozumění i rozhovor. Podívejte se i na mé další materiály :-) Mám jich už stovky. DěkujiMgr. L. Sudová - PRIMAÚČA  
UUCZ-973829
Dějepis>Občanská výchova>Vlastivěda>Přípravy hodiny/lekce>4.>5.>6.
39.00