Pravidla si vytváříme společně s dětmi
Pravidla nejsou jen pokyny „shora“, ale domluva, která dětem dává smysl. Pokud si je vytvoří samy, lépe jim porozumí, snadněji je přijmou a budou je s větší pravděpodobností dodržovat.
👉 Jak na to v praxi?
V komunitním kruhu si s dětmi popovídejte:
– Co potřebujeme k tomu, aby nám tu spolu bylo dobře?
– Co se nám nelíbí? Co bychom chtěli změnit?
– Jaká pravidla nám pomohou, abychom se ve třídě cítili v bezpečí?
Děti své návrhy říkají, učitel zapisuje – ideálně v jednoduchých větách a pozitivní formě (např. „Chováme se k sobě hezky“ místo „Neubližujeme si“).
Nakonec společně vyberete 5–7 nejdůležitějších pravidel. Ta si děti nakreslí, napíšou, nalepí nebo vyvěsí – podle možností.
🖍️ Samostatná výroba pravidel ve třídě
💡 Nápis k vystavení pravidel:
🧩 PRAVIDLA, KTERÁ JSME SI VYTVOŘILI SAMI
Děti mohou:
Ilustrovat každé pravidlo – např. „Nasloucháme si“ doplnit obrázkem uší nebo dvou kamarádů při rozhovoru.
Psát tiskacím nebo psacím písmem (podle věku a úrovně).
Použít barevné papíry, kartičky, koláže.
Vytvořit „strom pravidel“ – každý list představuje jedno pravidlo.
Lepit pravidla na dveře, nástěnku nebo do třídní kroniky.