Tento materiál obsahuje 60 příkladů.
Součástí jsou dvě verze - A4 a A5.
Předpokládá se oboustranný tisk, kdy na jedné straně je zadání a na druhé je řešení.
Zalaminování a psaní smazatelnou fixou.
Žák si tak kontroluje svůj výpočet dle sebe - buď až na konci, nebo v průběhu výpočtu, když si neví rady.
Hned na začátku upozorňuji:
- jedná se o čistě mechanické výpočty vstupního a výstupního napětí, počtu závitů na primární a sekundární cívce a vstup-ního a výstupního proudu
- objeví se třeba i megaampéry, které by v praxi zařízení usmažily
- žáci procvičují vzorce, převody jednotek, dosazení...
- v příkladech žáci neurčují transformační poměr (ovšem učitel jim to může nařídit, aby to někam dopisovali)
- s elektrickým proudem počítají v 11 případech z 60 (u těch těžších - viz níže), zaměřil jsem se na napětí
Obtížnosti:
Příklady jsou zhruba řazeny dle obtížnosti:
- 1-20: pouze počítání s napětím, jednoduché poměry, bez převodů jednotek
- 21-40: pouze počítání s napětím, poměry trochu těžší, s převodem jednotek
- 41-60: počítání s proudem i napětím, převody jednotek, možné využití kalkulaček
Materiál je vytvořen tak, aby žáky učil mechanický postup výpočtu krok za krokem:
- zjistíme, co máme počítat
- vypíšeme si ze zadání údaje
- převedeme jednotky
- napíšeme správný vzorec
- dosadíme do vzorce
- vypočítáme
- napíšeme odpověď
Možnosti práce s materiálem
- žák pracuje sám - vybere si příslušnou obtížnost (1-20 lehké, 21-40 střední, 41 - 60 „těžké”), doplňuje postup výpočtu, kontroluje na druhé straně - buď po skončení výpočtu, nebo v průběhu
- další možností je dát žákům jen zadání a řešení mít na jiném listu, podle kterého si žáci poté chodí kontrolovat
- samozřejmě lze pracovat ve dvojicích, kdy jeden má zadání a pracuje, druhý mu pak kontroluje podle řešení, které má u sebe (a sám mezitím pracuje na jiném příkladu)
- ve skupině mohou pracovat všichni na jednom zadání a pak si vzájemně kontrolovat,
- „na učitele” - jeden žák má řešení, druhý má zadání, žák se zadáním počítá a „učitel” ho průběžně kontroluje podle svého řešení
Ať žákům materiál usnadní pochopení principu činnosti transformátorů.
Jiří Grambal