OBSAH MATERIÁLU:
- 20 pracovních listů s nadpisy prázdninových zážitků
- prázdný pracovní list pro uvedení jiného zážitku
- nadepsané sloupcové grafy pro doplnění počtů dětí
- prázdný graf pro vlastní doplnění názvů
METODIKA:
Po třídě rozmístíme vytištěné papíry s názvy různých prázdninových činností. Úkolem každého žáka je se volně pohybovat po třídě a podepsat se k těm aktivitám, které o prázdninách skutečně zažil. Podepsat se může k více papírům, protože většina dětí zažila několik různých věcí. Jakmile jsou všechny podpisy hotové, společně si jednotlivé papíry projdeme a povídáme si o tom, co se objevovalo nejčastěji a co naopak jen u několika dětí.
Podpisy u každé aktivity společně sečteme a zapíšeme. Tyto údaje pak společně přeneseme do sloupcových grafů. Každý sloupec představuje jednu aktivitu a jeho výška ukazuje, kolik dětí daný zážitek zažilo. Na závěr děti grafy pozorují a odpovídají na otázky, například: Která aktivita byla nejčastější? Kterou aktivitu zažilo jen málo dětí? Měl někdo úplně jiný zážitek, který tu není?
Tato aktivita rozvíjí schopnost dětí sdílet zkušenosti, učí je shromažďovat a zpracovávat data a zároveň jim nabízí možnost jednoduché vizualizace pomocí grafu.