Obsah materiálu:
- 1 prázdná variabilní tabulka pro umístění obrázků a šipek
- 4 šipky znázorňující směry nahoru, dolů, vlevo a vpravo
- 44 obrázků k procvičení orientace v prostoru v 11 různých tématických okruzích, které poskytují široké možnosti přiřazování a uspořádání podle směru
Výukový charakter:
Materiál je zaměřen na procvičování prostorové orientace hravou formou s možností variabilního využití. Rozvíjí prostorovou orientaci, logické myšlení a soustředění. Díky variabilitě uspořádání umožňuje flexibilní přístup k výuce a je vhodný pro různé věkové skupiny. Podporuje:
- Prostorovou orientaci: Děti si procvičují základní směry a učí se rozlišovat mezi nahoře, dole, vlevo a vpravo, rozvíjí tak prostorovou orientaci.
- Vizualizaci a představivost: Práce s obrázky a šipkami pomáhá dětem rozvíjet schopnost vizuálního uspořádání a soustředění.
- Flexibilní myšlení: Možnost měnit a kombinovat různé směry podle vlastní volby učí děti rychle se přizpůsobovat a přemýšlet nad úkoly v různých směrech.
Metodický pokyn:
Materiál je ideální pro individuální práci, aktivity ve dvojicích i skupinové činnosti, a je vhodný i pro logopedii a speciální pedagogiku.
- Individuální práce: Dítě samostatně umisťuje šipky na tabulku a přiřazuje obrázky podle zadaného směru. Tabulku lze opakovaně použít a měnit zadání podle potřeby.
- Práce ve dvojicích či skupině: Děti mohou pracovat ve dvojicích, kdy jeden zadává směry a druhý je správně umisťuje, nebo mohou spolupracovat na třídění obrázků do směrů v rámci týmové aktivity.
- Speciální pedagogika a logopedie: V logopedii lze materiál využít k rozvoji slovní zásoby a směrových pojmů – děti mohou popisovat, kam umisťují jednotlivé obrázky (např. „doleva, doprava“). Speciální pedagogové mohou materiál využít k posílení zrakové percepce a prostorového vnímání, což je užitečné zejména u dětí s obtížemi v orientaci nebo zrakové analýze.
Další tipy na využití:
- Využití suchého zipu: Materiál je přizpůsoben pro práci se suchým zipem, usnadňuje manipulaci s obrázky i šipkami a umožňuje snadnou změnu směrového uspořádání.
- Variabilní přístup: Učitel může upravit rozložení šipek i obrázků podle potřeby, dává tak možnost vytvářet nové aktivity a stupňovat obtížnost zadání.
Věnujte prosím pozornost tisku a přizpůsobte tisk velikosti papíru.