Začínáme rýsovat – ÚSEČKA (prezentace + pracovní listy, 15 úkolů)
Tento výukový materiál je třetím dílem ucelené série Začínáme rýsovat. Navazuje na probranou látku druhy čar a bod a plynule vede děti k dalšímu kroku – porozumění pojmu úsečka, jejím vlastnostem a správné technice rýsování. Celý soubor je vhodný pro 1.–3. ročník ZŠ, nejčastěji 2. ročník.
Materiál má dvě části:
– prezentaci pro řízenou výuku, výklad, společné procvičování, hru a kontrolu,
– pracovní listy se stejnými úkoly pro samostatnou práci žáků ve třídě i doma.
Soubor obsahuje 15 promyšlených a na sebe navazujících úkolů, které vedou dítě od prvního kontaktu s úsečkou až po vlastní tvorbu obrázků pomocí přesného rýsování. Vše je sestaveno tak, aby žák látku pochopil, procvičil, aplikoval v různých situacích a nakonec dokázal samostatně tvořit.
Co v materiálu najdete?
✔ opakování tvarů a těles + vyhledávání úseček
✔ určování úseček v obrázcích
✔ rozlišování správného / nesprávného názvu úsečky
✔ rozpoznání úsečky od křivky či lomené čáry
✔ modelování úseček pomocí modelíny a špejlí
✔ pohybovou hru „Živé úsečky“
✔ počítání a vyhledávání úseček v obrázcích
✔ pojmenovávání úseček písmeny
✔ rýsování různě dlouhých úseček
✔ rýsování podle písemného zadání
✔ diktát rýsování dle pokynů učitele
✔ spojování bodů do úseček - obrázků
✔ tvorbu vlastního obrázku pomocí úseček
- správná řešení
Každé okno obsahuje jasné, jednoduché a srozumitelné zadání. Materiál nevyžaduje žádné speciální pomůcky – postačí pravítko, tužka a pracovní list. Všechny aktivity rozvíjejí nejen přesnost v rýsování, ale i logiku, prostorovou představivost, čtení s porozuměním a schopnost dodržet instrukci.
Pro koho je materiál vhodný?
– 1.–3. ročník ZŠ
– začínající učitele, kteří potřebují jasnou oporu
– zkušené učitele hledající hotový, čistý a promyšlený systém
– děti v domácím vzdělávání
– žáky se SVP – materiál umožňuje snadné přizpůsobení (větší síť, méně úkolů, vizuální opory)
Výhody pro učitele:
– úkoly jsou logicky seřazené, od jednoduchých k náročnějším
– prezentaci lze použít pro výklad i kontrolu správného řešení
– pracovní listy podporují samostatné procvičování
– přehledné grafické zpracování motivuje děti a usnadňuje orientaci
– vhodné také pro substituci nebo přípravu na poslední chvíli
– jasně doložitelný výukový charakter materiálu podle RVP
Co si dítě osvojí:
– poznání pojmu úsečka
– rýsování rovné čáry pomocí pravítka
– pojmenování úsečky (AB, CD…)
– rozlišování úsečky, lomené čáry a křivky
– orientaci v obrázku
– čtení zadání a porozumění náčrtu
– práci ve čtvercové síti
– tvorbu vlastního obrázku pomocí úseček
Materiál podporuje kompetence k učení, logickému myšlení, komunikaci, práci s pomůckami a přesnosti práce. Je vhodný také pro žáky se SVP díky přehledné struktuře a možnosti úprav.
Tento soubor je ideální výukovou oporou při výuce geometrie v 1. období ZŠ.
Využít jej můžete při výkladu, opakování, v hodinách matematiky, v centrech aktivit, při domácí výuce i při individuální práci s dětmi.








