Zábavná běhací hra se symboly na procvičení malé násobilky a sčítání a odčítání do 100 bez přechodu i s přechodem. Na žáky čeká 10 tabulek a 120 příkladů.
Cíl materiálu:
- Procvičit a upevnit počítání zpaměti (násobilku, dělení, sčítání, odčítání).
- Rozvíjet matematickou gramotnost a pohotovost myšlení.
- Podporovat logické přiřazování, zrakové vnímání a orientaci v prostoru.
- Vytvářet zábavné a pohybové aktivity při učení.
Popis a složení materiálu:
- 10 unikátních pracovních listů (PL 1–10), každý s tabulkou 12 symbolů.
- 120 kartiček s příklady:
- hry 1–2: násobení a dělení čísly 0–5 a 10,
- hry 3–6: násobení a dělení čísly 0–10,
- hry 7–8: sčítání a odčítání do 100 bez přechodu,
- hry 9–10: sčítání a odčítání do 100 s přechodem.
- Každý příklad je spojen se symbolem, žáci zapisují výsledek do políčka se stejným symbolem v pracovním listu.
Příprava:
- Vyberte pracovní list (PL 1–10) a odpovídajících 12 kartiček s příklady.
- Kartičky rozmístěte po třídě, chodbě, tělocvičně nebo venku – můžete je lepit na stěny, lavice nebo volně pokládat.
- Každý žák obdrží vybraný PL (např. PL 3) a tužku.
Základní varianta hry – běhací hra:
- Žák hledá kartičku se symbolem z pracovního listu.
- Vypočítá příklad, zapíše výsledek k příslušnému symbolu na list. Případně zapisuje celý příklad i s výsledkem (zraková fixace příkladu s výsledkem).
- Cílem je vyplnit všechna políčka správně a nejrychleji.
- Reflexe - kontrola může proběhnout ve dvojicích nebo PL zkontrolujte společně, případně vytiskněte PL se správným řešením a žáci tak mohou provést samokontrolu.
Další herní varianty:
- Míchání her: Žáci dostanou libovolný PL a kartičky jsou náhodně vybrané z různých sad. Zadání může být různé - např. zapisujte pouze příklady na násobení, zapisujte pouze příklady na sčítání a odčítání bez přechodu. V případě, že použijete více kartiček nebo všechny kartičky najednou můžete hrát na rychlost - kdo první zaplní tabulku, tedy najde alespoň 1 příklad od každého symbolu a vypočítá ho.
- Stanoviště: Jednotlivé sady kartičky umístěte na jednotlivá stanoviště. Žáci na určitém místě (např. ve třídě hledají a vyplňují PL)
- Práce ve dvojicích nebo skupinách: Kartičky jsou rozmístěné v prostoru. Jeden žák běhá pro příklady, druhý zapisuje.
- Práce do lavice: Žák dostane kartičky s příklady. Kartičky si vystřihne. Následně dostane PL s prázdnými políčky a dopisuje nebo dolepuje do nich příklady se shodným symbolem.
- Sudá a lichá čísla: Po vyplnění PL žáci mohou sudé a liché výsledky barevně odlišit - např. sudé výsledky se vybarvují zelně, liché výsledky se vybarvují modře.