Matematická běhačka pro 1. třídu s podzimním příběhem Erika a Johanky! Děti čtou čísla 1–5, počítají, co kamarádi viděli v přírodě, a třídí obrázky ke správným kartám s čísly. Hra spojuje pohyb, počítání i zábavu a rozvíjí matematické dovednosti.
Obsah materiálu:
- 5 velkých karet s čísly 1 až 5 (10 × 13 cm) s podzimními pozadími (procházky do přírody)
- 50 menších karet (7 × 7 cm) s obrázky lidí, zvířat a věcí k počítání
- každé číslo má vlastní sadu 10 obrázků (žádný obrázek se neopakuje)
- přehledné řešení
Výukový charakter:
Materiál obsahuje interaktivní matematickou aktivitu ve formě běhačky, která rozvíjí nácvik počítání do pěti, přiřazování čísla k množství a zrakové vnímání. Herním prvkem jsou postavy Erik a Johanka, kteří na podzimní procházce vždy viděli něco jiného – děti jejich zážitky počítají a třídí.
Děti čtou čísla na velkých kartách a hledají k nim odpovídající obrázky. Tento materiál podporuje rozvoj:
- Nácvik čtení čísel 1–5 – děti rozpoznávají a čtou čísla na velkých kartách
- Počítání a přiřazování – spojují množství obrázků s odpovídajícím číslem
- Matematické myšlení – učí se chápat vztah mezi číslem a množstvím
- Samostatnost a spolupráci – mohou pracovat individuálně i ve skupině
- Pohybovou aktivitu – běhačka propojuje matematiku s pohybem a hrou
Metodický návod:
Příprava: Rozmístěte po třídě velké karty s čísly 1–5 (např. na koberec, lavice, židle nebo stěny).
Průběh hry: Menší kartičky dejte na jednu hromadu, odkud si je děti budou brát. Spočítají počet předmětů, zvířat či postav a běží je přiřadit ke správné kartě s číslem.
Kontrola: Po roztřídění lze výsledky zkontrolovat společně se třídou. Učitel může nechat děti hlasitě počítat nebo ukázat správné přiřazení.
Variace:
- Použijte jen některá čísla (např. 1–3) a postupně přidávejte další.
- Týmová práce: některá skupinka hledá obrázky k číslu 3, některá k číslu 1 atd.
- Rozšíření – děti mohou vymýšlet a kreslit vlastní kartičky k jednotlivým číslům.
Věnujte prosím pozornost tisku a přizpůsobte tisk velikosti papíru.