Milé paní učitelky,
tento materiál jsem vytvořila jako tematicky laděnou aktivitu pro matematiku v období kolem Mikuláše. Využívám v něm příběhové slovní úlohy, které propojují početní dovednosti s fantazií a humorem, blízkým dětem ve věku 9–10 let. Video i pracovní listy jsou koncipované tak, aby zapojily představivost, udržely pozornost a současně rozvíjely schopnost čtení s porozuměním, logické uvažování a dovednosti kombinovat více početních operací.
Materiál obsahuje pět slovních úloh + řešení, které dětem představím nejprve formou videa. Video slouží k postupnému promítání zadání úloh s animacei a čertovskými zvuky. Děti pak do pracovních listů zpracovávají samostatně nebo ve dvojici tuto úlohu.
Každá slovní úloha je jinak tematicky zaměřená:
- Mikuláš připravuje balíčky (sčítání a odčítání v oboru do 1000),
- Čertova dílna (kombinace sčítání a odečítání s příběhem o výrobě uhlíků),
- Výtvarná soutěž (porovnávání a sčítání v kontextu školní soutěže),
- Andělé šijí košilky (převody jednotek délky a násobení bez desetinných čísel),
- Čertovský guláš (dvě skupiny vaří guláš, děti porovnávají výsledky a spravedlivě dělí koření mezi čerty).
Všechny úlohy jsou postaveny tak, aby byly řešitelné běžnými dovednostmi žáků 4. třídy – tedy bez dělení vícemístnými čísly a bez desetinných čísel. Děti si výpočty často rozkládají pomocí násobků a odhadu, čímž zároveň rozvíjejí schopnost samostatně přemýšlet.
K materiálu doporučuji:
- přehrát nejprve video, které děti uvede do děje,
- poté vytisknout pracovní listy (PDF je přehledné, bez rušivých prvků),
- po vypracování úlohy si vždy můžete společně projít řešení – buď s pomocí výkladu na tabuli, nebo formou řízené diskuse.
Na straně 5 a 6 PDF materiálu najdete přehledná řešení pro učitele, která slouží pro rychlou kontrolu. Výpočty jsou rozepsané a zakončené shrnující odpovědí.
Materiál je vhodný nejen pro běžnou výuku matematiky, ale i jako zpestření projektového dne v období adventu. Věřím, že spojení pohádkových postav s matematikou může být pro děti motivující a zároveň posiluje mezipředmětové vztahy mezi jazykem, matematikou a vyprávěním.
Pokud se Vám materiál líbí, podívejte se i na mé další.
Také Vám nabízím vstup do mé soukromé facebookové komunity:
https://www.facebook.com/groups/2377147466035878/
Děkuji
Mgr. L. Sudová - PRIMA ÚČA
k materiálu je ukázka videa:











