číselné soustavy do desítkové - mocniny

Předmět:
Ročník:
7., 8., 9.
Kategorie:
Počet stran:
21
Velikost: 2.92 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající Kateřina Šiková
Nahráno:
Naposledy upraveno:
1. 10. 2025
-20 % 45 Kč
36 Kč
Sdílet:

Kompletní balíček k číselným soustavám: pracovní listy, tabulky, kartičky i desetiminutovka. Materiál podporuje užití mocnin a přivádí žáky i k záporným exponentům.

Obsah

  • pracovní listy, tabulky na samostatnou práci k procvičení učiva, běhací kartičky, desetiminutovka.
  • Rozvinutý zápis čísla
    • rozložení čísla podle jednotek, desítek, stovek…,
    • Procvičování s čísly (např. 345, 2476, 7 432 815).
    • Zápis pomocí násobení číslem 10, pomocí mocnin deseti.
  • Mocniny a exponenty
    • Zápis velkých čísel jako součinu desítek (10², 10³, 10⁴ …).
    • Rozlišovení pojmů exponent a mocnina.
    • Použití mocnin 10 při rozvinutém zápisu čísel.
  • Poziční desítková soustava
    • Vysvětlení, proč se nazývá poziční (hodnota číslice závisí na pozici).
    • Vysvětlení, proč desítková (základ 10, číslice 0–9).
    • Ukázky příkladů (423, 324).
  • Jiné číselné soustavy
    • Přehled: dvojková (základ 2), pětková (základ 5), dvanáctková, až po patnáctkovou.
    • Použití číslic a písmen (A–F = 10–15).
    • Rozvinutý zápis čísel v různých soustavách a převody do desítkové.
  • Tabulky pro procvičování převodů (např. 1101011₂, 212102₃, 2B4₁₂ atd.).
  • Záporné exponenty a desetinná čísla
    • Vysvětlení záporných exponentů (dělení desítkou → posun desetinné čárky).
    • Rozvinutý zápis desetinných čísel pomocí záporných mocnin (např. 374,25).
    • Cvičení s čísly (25,425 nebo 0,3070).
  • Procvičovací tabulka s 30 úlohami, nebo stejné zadání zpracované do formy běhacích kartiček.
  • Desetiminutovka - 2 varianty v každé 8 úloh, dvojková - devítková soustava. Řešení pro učitele

 

Možný způsob práce běhací kartičky

  • Kartičky rozmístěte kdekoli chcete (ve třídě/venku), žáci mohou pracovat samostatně/ve dvojici.
  • Žák zjistí chybějící řešení úlohy, vybere jedno ze 4 nabízených řešení, které ho šipkou odkáže na číslo navazujícího příkladu. Navazující příklad spočítá, vyhledá řešení z nabídky a šipka žáka odkáže na další příklad a tak stále dokola.
  • Doporučuji kartičky rozmístit po třídě (do lavic) ve vzestupném pořadí, ať žáci vědí, kde přibližně se další kartička nachází a nezdržují se běháním a hledáním po třídě.
  • Doporučuji s žáky probrat způsob zápisu do sešitu: Velké číslo kartičky, pod ní výpočet a šipku s číslem následující kartičky, aby se případná chyba rychleji našla a opravila.
  • Práci žáků lze časově omezit, např. 20 min, kdy řeknete STOP, na tabuli napíšete posloupnost správného řešení a žáci začínají kontrolovat od čísla, kterým začali kartičky řešit.
  • Žáci mohou mít zpětnou kontrolu, že se jim žádná kartička v průběhu počítání v řešení neobjeví vícekrát.

 

Další produkty od autora Kateřina Šiková

296502
Matematika
3., 4., 5.
Pracovní listy
Žák počítá příklady. Po dopočítání postupně zakroužkovává cestu bludištěm. Pokud žák počítal správně najde cestu ven z
39.00 Kč
-20 % 39 Kč
31,2 Kč
657351
Matematika
6., 7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Běhací diktát
Samokontrolovací karty. Umožněte žákům procvičovat učivo různých obtížností. Věřím, že karty podpoří spolupráci a
39.00 Kč
-20 % 39 Kč
31,2 Kč
321686
Matematika
5., 6., 7.
Ostatní
Žáci hledají čtyři kartičky se stejným výsledkem a dávají je do skupiny. Sčítání a odčítání celých čísel, nabízím 4
45.00 Kč
-20 % 45 Kč
36 Kč
397819
Matematika
4., 5., 6.
Pracovní listy
Zvládají žáci písemné sčítání a odčítání víceciferných čísel? Posuňte úroveň obtížnosti o trochu výš. Žáci do šedě
25.00 Kč
-8 % 25 Kč
23 Kč
číselné soustavy do desítkové - mocniny číselné soustavy do desítkové - mocniny
Kompletní balíček k číselným soustavám: pracovní listy, tabulky, kartičky i desetiminutovka. Materiál podporuje užití mocnin a přivádí žáky i k záporným exponentům.Obsahpracovní listy, tabulky na samostatnou práci k procvičení učiva, běhací kartičky, desetiminutovka.Rozvinutý zápis číslarozložení čísla podle jednotek, desítek, stovek…,Procvičování s čísly (např. 345, 2476, 7 432 815).Zápis pomocí násobení číslem 10, pomocí mocnin deseti.Mocniny a exponentyZápis velkých čísel jako součinu desítek (10², 10³, 10⁴ …).Rozlišovení pojmů exponent a mocnina.Použití mocnin 10 při rozvinutém zápisu čísel.Poziční desítková soustavaVysvětlení, proč se nazývá poziční (hodnota číslice závisí na pozici).Vysvětlení, proč desítková (základ 10, číslice 0–9).Ukázky příkladů (423, 324).Jiné číselné soustavyPřehled: dvojková (základ 2), pětková (základ 5), dvanáctková, až po patnáctkovou.Použití číslic a písmen (A–F = 10–15).Rozvinutý zápis čísel v různých soustavách a převody do desítkové.Tabulky pro procvičování převodů (např. 1101011₂, 212102₃, 2B4₁₂ atd.).Záporné exponenty a desetinná číslaVysvětlení záporných exponentů (dělení desítkou → posun desetinné čárky).Rozvinutý zápis desetinných čísel pomocí záporných mocnin (např. 374,25).Cvičení s čísly (25,425 nebo 0,3070).Procvičovací tabulka s 30 úlohami, nebo stejné zadání zpracované do formy běhacích kartiček.Desetiminutovka - 2 varianty v každé 8 úloh, dvojková - devítková soustava. Řešení pro učitele Možný způsob práce běhací kartičkyKartičky rozmístěte kdekoli chcete (ve třídě/venku), žáci mohou pracovat samostatně/ve dvojici.Žák zjistí chybějící řešení úlohy, vybere jedno ze 4 nabízených řešení, které ho šipkou odkáže na číslo navazujícího příkladu. Navazující příklad spočítá, vyhledá řešení z nabídky a šipka žáka odkáže na další příklad a tak stále dokola.Doporučuji kartičky rozmístit po třídě (do lavic) ve vzestupném pořadí, ať žáci vědí, kde přibližně se další kartička nachází a nezdržují se běháním a hledáním po třídě.Doporučuji s žáky probrat způsob zápisu do sešitu: Velké číslo kartičky, pod ní výpočet a šipku s číslem následující kartičky, aby se případná chyba rychleji našla a opravila.Práci žáků lze časově omezit, např. 20 min, kdy řeknete STOP, na tabuli napíšete posloupnost správného řešení a žáci začínají kontrolovat od čísla, kterým začali kartičky řešit.Žáci mohou mít zpětnou kontrolu, že se jim žádná kartička v průběhu počítání v řešení neobjeví vícekrát. 
UUCZ-980365
Matematika>Pracovní listy>7.>8.>9.
45.00