číselné soustavy do desítkové - mocniny

Předmět:
Ročník:
7., 8., 9.
Kategorie:
Počet stran:
21
Velikost: 2.92 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající Kateřina Šiková
Nahráno:
Naposledy upraveno:
1. 10. 2025
Sdílet:

Kompletní balíček k číselným soustavám: pracovní listy, tabulky, kartičky i desetiminutovka. Materiál podporuje užití mocnin a přivádí žáky i k záporným exponentům.

Obsah

  • pracovní listy, tabulky na samostatnou práci k procvičení učiva, běhací kartičky, desetiminutovka.
  • Rozvinutý zápis čísla
    • rozložení čísla podle jednotek, desítek, stovek…,
    • Procvičování s čísly (např. 345, 2476, 7 432 815).
    • Zápis pomocí násobení číslem 10, pomocí mocnin deseti.
  • Mocniny a exponenty
    • Zápis velkých čísel jako součinu desítek (10², 10³, 10⁴ …).
    • Rozlišovení pojmů exponent a mocnina.
    • Použití mocnin 10 při rozvinutém zápisu čísel.
  • Poziční desítková soustava
    • Vysvětlení, proč se nazývá poziční (hodnota číslice závisí na pozici).
    • Vysvětlení, proč desítková (základ 10, číslice 0–9).
    • Ukázky příkladů (423, 324).
  • Jiné číselné soustavy
    • Přehled: dvojková (základ 2), pětková (základ 5), dvanáctková, až po patnáctkovou.
    • Použití číslic a písmen (A–F = 10–15).
    • Rozvinutý zápis čísel v různých soustavách a převody do desítkové.
  • Tabulky pro procvičování převodů (např. 1101011₂, 212102₃, 2B4₁₂ atd.).
  • Záporné exponenty a desetinná čísla
    • Vysvětlení záporných exponentů (dělení desítkou → posun desetinné čárky).
    • Rozvinutý zápis desetinných čísel pomocí záporných mocnin (např. 374,25).
    • Cvičení s čísly (25,425 nebo 0,3070).
  • Procvičovací tabulka s 30 úlohami, nebo stejné zadání zpracované do formy běhacích kartiček.
  • Desetiminutovka - 2 varianty v každé 8 úloh, dvojková - devítková soustava. Řešení pro učitele

 

Možný způsob práce běhací kartičky

  • Kartičky rozmístěte kdekoli chcete (ve třídě/venku), žáci mohou pracovat samostatně/ve dvojici.
  • Žák zjistí chybějící řešení úlohy, vybere jedno ze 4 nabízených řešení, které ho šipkou odkáže na číslo navazujícího příkladu. Navazující příklad spočítá, vyhledá řešení z nabídky a šipka žáka odkáže na další příklad a tak stále dokola.
  • Doporučuji kartičky rozmístit po třídě (do lavic) ve vzestupném pořadí, ať žáci vědí, kde přibližně se další kartička nachází a nezdržují se běháním a hledáním po třídě.
  • Doporučuji s žáky probrat způsob zápisu do sešitu: Velké číslo kartičky, pod ní výpočet a šipku s číslem následující kartičky, aby se případná chyba rychleji našla a opravila.
  • Práci žáků lze časově omezit, např. 20 min, kdy řeknete STOP, na tabuli napíšete posloupnost správného řešení a žáci začínají kontrolovat od čísla, kterým začali kartičky řešit.
  • Žáci mohou mít zpětnou kontrolu, že se jim žádná kartička v průběhu počítání v řešení neobjeví vícekrát.

 

Další produkty od autora Kateřina Šiková

657351
Matematika
6., 7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Běhací diktát
Samokontrolovací karty. Umožněte žákům procvičovat učivo různých obtížností. Věřím, že karty podpoří spolupráci a
39.00 Kč
571496
Matematika
ZŠ – 2. STUPEŇ
Didaktické hry
Materiál navazuje na PL: https://1url.cz/O1MpN Žáci mívají problémy s řešením úloh, které vyžadují převod času, jako je
30.00 Kč
636473
Matematika
7., 8., 9., ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Pomůcky: Kalkulačka Případně excel Cíle materiálu: Rozvíjet finanční gramotnost žáků a jejich schopnost efektivně
99.00 Kč
185352
Matematika
1., 2., 3., ZŠ – 1. STUPEŇ
Pracovní listy
Potrénujte své žáky sčítáním a odčítáním do 20. Odměnou za výpočet mohou vybarvit čtverečky v tabulce a vznikne jim
30.00 Kč
číselné soustavy do desítkové - mocniny číselné soustavy do desítkové - mocniny
Kompletní balíček k číselným soustavám: pracovní listy, tabulky, kartičky i desetiminutovka. Materiál podporuje užití mocnin a přivádí žáky i k záporným exponentům.Obsahpracovní listy, tabulky na samostatnou práci k procvičení učiva, běhací kartičky, desetiminutovka.Rozvinutý zápis číslarozložení čísla podle jednotek, desítek, stovek…,Procvičování s čísly (např. 345, 2476, 7 432 815).Zápis pomocí násobení číslem 10, pomocí mocnin deseti.Mocniny a exponentyZápis velkých čísel jako součinu desítek (10², 10³, 10⁴ …).Rozlišovení pojmů exponent a mocnina.Použití mocnin 10 při rozvinutém zápisu čísel.Poziční desítková soustavaVysvětlení, proč se nazývá poziční (hodnota číslice závisí na pozici).Vysvětlení, proč desítková (základ 10, číslice 0–9).Ukázky příkladů (423, 324).Jiné číselné soustavyPřehled: dvojková (základ 2), pětková (základ 5), dvanáctková, až po patnáctkovou.Použití číslic a písmen (A–F = 10–15).Rozvinutý zápis čísel v různých soustavách a převody do desítkové.Tabulky pro procvičování převodů (např. 1101011₂, 212102₃, 2B4₁₂ atd.).Záporné exponenty a desetinná číslaVysvětlení záporných exponentů (dělení desítkou → posun desetinné čárky).Rozvinutý zápis desetinných čísel pomocí záporných mocnin (např. 374,25).Cvičení s čísly (25,425 nebo 0,3070).Procvičovací tabulka s 30 úlohami, nebo stejné zadání zpracované do formy běhacích kartiček.Desetiminutovka - 2 varianty v každé 8 úloh, dvojková - devítková soustava. Řešení pro učitele Možný způsob práce běhací kartičkyKartičky rozmístěte kdekoli chcete (ve třídě/venku), žáci mohou pracovat samostatně/ve dvojici.Žák zjistí chybějící řešení úlohy, vybere jedno ze 4 nabízených řešení, které ho šipkou odkáže na číslo navazujícího příkladu. Navazující příklad spočítá, vyhledá řešení z nabídky a šipka žáka odkáže na další příklad a tak stále dokola.Doporučuji kartičky rozmístit po třídě (do lavic) ve vzestupném pořadí, ať žáci vědí, kde přibližně se další kartička nachází a nezdržují se běháním a hledáním po třídě.Doporučuji s žáky probrat způsob zápisu do sešitu: Velké číslo kartičky, pod ní výpočet a šipku s číslem následující kartičky, aby se případná chyba rychleji našla a opravila.Práci žáků lze časově omezit, např. 20 min, kdy řeknete STOP, na tabuli napíšete posloupnost správného řešení a žáci začínají kontrolovat od čísla, kterým začali kartičky řešit.Žáci mohou mít zpětnou kontrolu, že se jim žádná kartička v průběhu počítání v řešení neobjeví vícekrát. 
UUCZ-980365
Matematika>Pracovní listy>7.>8.>9.
45.00