Kompletní balíček k číselným soustavám: pracovní listy, tabulky, kartičky i desetiminutovka. Materiál podporuje užití mocnin a přivádí žáky i k záporným exponentům.
Obsah
- pracovní listy, tabulky na samostatnou práci k procvičení učiva, běhací kartičky, desetiminutovka.
- Rozvinutý zápis čísla
- rozložení čísla podle jednotek, desítek, stovek…,
- Procvičování s čísly (např. 345, 2476, 7 432 815).
- Zápis pomocí násobení číslem 10, pomocí mocnin deseti.
- Mocniny a exponenty
- Zápis velkých čísel jako součinu desítek (10², 10³, 10⁴ …).
- Rozlišovení pojmů exponent a mocnina.
- Použití mocnin 10 při rozvinutém zápisu čísel.
- Poziční desítková soustava
- Vysvětlení, proč se nazývá poziční (hodnota číslice závisí na pozici).
- Vysvětlení, proč desítková (základ 10, číslice 0–9).
- Ukázky příkladů (423, 324).
- Jiné číselné soustavy
- Přehled: dvojková (základ 2), pětková (základ 5), dvanáctková, až po patnáctkovou.
- Použití číslic a písmen (A–F = 10–15).
- Rozvinutý zápis čísel v různých soustavách a převody do desítkové.
- Tabulky pro procvičování převodů (např. 1101011₂, 212102₃, 2B4₁₂ atd.).
- Záporné exponenty a desetinná čísla
- Vysvětlení záporných exponentů (dělení desítkou → posun desetinné čárky).
- Rozvinutý zápis desetinných čísel pomocí záporných mocnin (např. 374,25).
- Cvičení s čísly (25,425 nebo 0,3070).
- Procvičovací tabulka s 30 úlohami, nebo stejné zadání zpracované do formy běhacích kartiček.
- Desetiminutovka - 2 varianty v každé 8 úloh, dvojková - devítková soustava. Řešení pro učitele
Možný způsob práce běhací kartičky
- Kartičky rozmístěte kdekoli chcete (ve třídě/venku), žáci mohou pracovat samostatně/ve dvojici.
- Žák zjistí chybějící řešení úlohy, vybere jedno ze 4 nabízených řešení, které ho šipkou odkáže na číslo navazujícího příkladu. Navazující příklad spočítá, vyhledá řešení z nabídky a šipka žáka odkáže na další příklad a tak stále dokola.
- Doporučuji kartičky rozmístit po třídě (do lavic) ve vzestupném pořadí, ať žáci vědí, kde přibližně se další kartička nachází a nezdržují se běháním a hledáním po třídě.
- Doporučuji s žáky probrat způsob zápisu do sešitu: Velké číslo kartičky, pod ní výpočet a šipku s číslem následující kartičky, aby se případná chyba rychleji našla a opravila.
- Práci žáků lze časově omezit, např. 20 min, kdy řeknete STOP, na tabuli napíšete posloupnost správného řešení a žáci začínají kontrolovat od čísla, kterým začali kartičky řešit.
- Žáci mohou mít zpětnou kontrolu, že se jim žádná kartička v průběhu počítání v řešení neobjeví vícekrát.