Někdy není potřeba z předpisu konstruovat graf. Stačí určit o jakou funkci se jedná a jaké vlastnosti lze z předpisu zjistit. Když už se rozhodnu pro typ funkce, musím vědět které číslo mi co ovlivňuje, vše to dám dohromady a získám graf.
Cíl
- z tvaru předpisu funkce žák umí zjistit, zda se jedná u funkci lineární, kvadratickou, nebo lineární lomenou,
- z předpisu lineární funkce umí zjistit:
- rostoucí, klesající a průsečík s osou y,
- z předpisu kvadratické funkce žák umí zjistit:
- zda "důlek", nebo "kopeček"
- z různých forem předpisů umí zjistit nulové body = průsečíky s osou x,
- z předpisu lineární lomené funkce umí zjistit:
- v jakých kvadrantech se ramena funkce vyskytují,
- pozici asymptot,
- své znalosti ověří přiřazením předpisů kvadratické a lineární funce.
Obsah
- 28 předpisů funkcí + tabulky + grafy
- řešení úloh,
- desetiminutovka = závěrečné shrnutí,
- kopírovatelé listy přo žáky.
Způsob práce
- pracovní listy jsou vhodné ke kopírování:
- jednotlivé objekty lze vystřihnout a žáci si manipulací přiřazují k sobě,
- v případě ponechání vcelku žáci mohou přepisovat a črtat do sešitu,
- poslední závěrečná úloha je vhodná i jako desetiminutovka.