Z PÍSMEN K VĚTÁM - TVOŘENÍ VĚT
4 pracovní listy
POKLAD PRO TVORBU VLASTNÍHO ZADÁNÍ
Vzorové řešení - odpovědi žáků jsou variabilní
Obsah:
Materiál obsahuje čtyři pracovní listy a list pro tvorbu vlastního zadání učitele nebo žáků.
Na každém listě je uvedeno 11 řádků s různými shluky písmen, které představují počáteční písmena jednotlivých slov ve větě.
Úkolem žáků je z těchto písmen vytvořit alespoň jednu smysluplnou, gramaticky i formálně správnou větu v německém jazyce.
Následně žáci přeloží vytvořenou větu do češtiny.
Pro učitele je k dispozici vzorové řešení, které slouží jako orientační pomůcka. Každý řádek však může mít více správných řešení, což dává žákům prostor pro tvořivost.
Poslední list může vyučující využít pro tvorbu vlastního zadání nebo nechat tuto aktivitu žákům a umožnit jim vytvořit zadání pro své spolužáky i s možným řešením.
Cíl učebního materiálu:
- rozvíjet tvořivost a jazykovou pohotovost žáků,
- procvičit slovosled v německé větě,
- upevnit základní slovní zásobu a tvary sloves,
- vést žáky k samostatnému tvoření vět a porozumění jejich významu,
- prohloubit schopnost překladu z němčiny do češtiny.
Motivace
Úkol má hravý charakter – žáci si připomínají slovíčka a gramatiku, aniž by šlo o klasické drilové cvičení.
Tvoření vět ze zadaných písmen rozvíjí fantazii, kreativitu a soutěživost.
Lze z něj udělat i týmovou hru (např. „Kdo první vymyslí správnou větu?“ nebo „Kdo vymyslí nejvtipnější větu?“).
Učební materiál „Z písmen k větám“ propojuje gramatiku, slovní zásobu a kreativní myšlení.
Jeho výhodou je variabilita – lze ho použít v různých úrovních, v různých typech výuky (individuální, skupinové, soutěžní) a v různých fázích hodiny (zahřívací aktivita, procvičení, opakování).
Žáci se při práci aktivně zapojují, tvoří, přemýšlejí a přitom se nenásilně učí správně formulovat věty v němčině.










