Tato táborová hra je určena dětem mladšího školního věku. Hra vychází z příběhu o kouzelném amuletu, který v sobě ukrývá sílu čtyř živlů – vzduchu, ohně, vody a země. Amulet byl však ztracen a svět upadá do nerovnováhy. Úkolem dětí je najít jeho jednotlivé části a znovu ho složit, čímž symbolicky obnoví harmonii přírody.
Hra je postavena na principu putování po čtyřech tematických stanovištích, z nichž každé představuje jeden živel. Na každém místě čeká strážce daného živlu, který dětem zadá specifický úkol. Po jeho úspěšném splnění získají týmový symbol živlu – část amuletu. Po nasbírání všech čtyř částí se týmy vrací na základnu, kde dojde ke slavnostnímu spojení amuletu a završení příběhu.
Děti se ideálně rozdělují do 3 až 6 týmů po 4–8 hráčích. Každý tým může mít svého průvodce – staršího kamaráda nebo dospělého vedoucího, který děti podporuje a organizuje jejich postup mezi stanovišti. Samotná hra trvá přibližně 90 až 120 minut, ale její délka se může upravit podle počtu týmů, rozmístění stanovišť a možností prostředí. Stanoviště by měla být umístěna v různých částech tábora, v lese nebo v okolí školy, aby děti zažily opravdové dobrodružství a pohyb.
Po splnění všech částí se děti vrací na základní místo, kde vedoucí slavnostně složí celý amulet. Tato část je velmi důležitá – završuje celý příběh a dává dětem pocit, že společně něco dokázaly.
Na závěr je vhodné každému dítěti odměnu nebo tematickou drobnost (např. odznak se symbolem živlu, sladkost, placku). Děti si mohou také nakreslit svůj vlastní amulet, nebo si s týmem vytvořit „živelný erb“.
Hra je vhodná pro školní výlet, tábor, adaptační kurz nebo jako součást projektového dne. Přirozeně zapojuje prvky přírodovědy, etické výchovy, tělesné výchovy i dramatické výchovy. Děti rozvíjí nejen své dovednosti, ale i vztah k přírodě a význam týmové spolupráce.
K hladkému průběhu doporučuji:
- Mít připraveny všechny pomůcky na stanovištích (peříčka, lžíce, kelímky, vodu, kamínky, papírové plamínky…)
- Stanoviště označit barevnými stužkami nebo cedulkami
- Průvodce obléknout do barev odpovídajících živlu (např. modrá pro vodu, červená pro oheň…)
- Předem si připravit mapku nebo orientační plán pro vedoucí
V případě špatného počasí je možné hru upravit do interiéru – jednotlivé úkoly se dají snadno adaptovat do tělocvičny, třídy nebo klubovny.
Tato hra je velmi oblíbená díky propojení příběhu, symbolů a fyzické aktivity. Děti si z ní odnášejí silný zážitek, pocit naplnění a týmové sounáležitosti. Pokud chcete hru rozšířit, je možné přidat i pátý „skrytý“ živel – například srdce nebo ducha, který propojuje všechny ostatní.