Materiál pomáhá dětem objevovat listnaté a jehličnaté stromy i jejich plody hravou formou. Každý list obsahuje lupu, kterou si žáci mohou vystřihnout a používat při pozorování přírodnin. Stačí do středu vložit nalezený list nebo plod.
Sada obsahuje:
- Detektiv Líštek – listnaté stromy
- Detektiv Líštek – jehličnaté stromy
- Detektiv Líštek – plody listnatých stromů
- Detektiv Líštek – plody jehličnatých stromů
Příprava
- Materiál zalaminujte (doporučeno pro opakované použití).
- Vystřihněte vnitřek lupy podle přerušované čáry.
- Vydejte se do lesa, do parku, na zahradu nebo si připravte nasbírané listy, jehličí a plody (případně kartičky s obrázky).
- Aktivitu můžete realizovat ve třídě, na školní zahradě nebo v lese.
Cíl aktivity
- rozlišovat listnaté a jehličnaté stromy a jejich plody,
- rozvíjet pozorovací schopnosti, slovní zásobu a environmentální vnímání,
- podpořit badatelský a objevný způsob učení.
Průběh aktivity
- Představte dětem roli „stromového detektiva“. Děti dostanou své detektivní lístky.
- Společně si zopakujte, co znamená listnatý a jehličnatý strom.
- Badatelská část:
- Děti pozorují listy nebo plody přes otvor lupy.
- Porovnávají tvary, barvy, velikosti a snaží se určit, ze kterého stromu pocházejí.
- Mohou pracovat ve dvojicích nebo malých skupinách.
Ověření a diskuse:
- Žáci pojmenují své nálezy.
- Porovnávají se vzory na detektivním lístku.
- Společně diskutují o rozdílech mezi stromy a jejich plody.
Rozšíření (volitelné):
- Děti si vytvoří vlastní badatelský zápisník.
- Mohou lepit nebo kreslit nalezené přírodniny do sešitu.
- Listy, které našli můžete zalaminovat a uchovat pro další využití v hodinách.
- Starší žáci mohou zjišťovat, kde daný strom roste, nebo k čemu se využívá jeho dřevo, či plody.