Kompletní příprava na výuku o listnatých stromech obohacena o videa. Kartičky k vlepování do sešitů při výkladu. 93 stran pdf + video cca 12 minut - pouštět postupně
Více o materiálu
Tento výukový materiál s názvem Les – park: Poznávání listnatých stromů a jejich plodů má celkem 93 stran a je určen učitelům jako pomůcka k výuce o stromech. Je koncipován tak, aby se dal využít přibližně na dvě až tři vyučovací hodiny ve třídě, a poté navázat praktickým pozorováním venku – určováním stromů v přírodě, sběrem listů, plodů a tvorbou vlastního herbáře.
Materiál je rozdělen podle jednotlivých druhů listnatých stromů, které se běžně vyskytují v našich lesích i parcích. U každého stromu najdou učitelé i žáci názorné fotografie, ilustrace listů, plodů i celých stromů a stručné texty, které vystihují charakteristické znaky daného druhu. Žáci se seznámí například s bukem, dubem letním, javorem, jírovcem, břízou, habrem, jeřábem, platanem, lípou, vrbou, topolem a jasanem.
Každý list i plod je pojmenován a doplněn poznámkami, které dětem pomáhají zapamatovat si rozdíly – například že buk má hladké okraje listů, zatímco habr je má zubaté, nebo že žalud patří dubu letnímu. Nechybí ani zajímavosti z přírody – třeba upozornění, že při odebírání mízy z břízy je třeba dbát na šetrnost ke stromu, aby neuhynul.
Na závěr materiálu je přiložen odkaz na soukromé video, které doplňuje učivo o autentické ukázky z přírody. Video obsahuje záběry jednotlivých stromů, jejich plodů i živočichů, kteří se jimi živí. Učitelé i žáci v něm uvidí například výrobu javorového a březového sirupu, zvířata využívající plody stromů jako potravu, a krásy lesa a parku v proměnách ročních období.
Součástí dokumentu jsou také kartičky se stromy, které lze vytisknout a použít při výuce – například k lepení do sešitů, přiřazování nebo poznávacích hrách. Učitelé mohou žákům nabídnout také propojený materiál dostupný na webu PrimaUča.cz, který rozšiřuje práci o aktivní přiřazování textů k obrázkům a čtení o jednotlivých druzích stromů. Odkaz je přiložen na jednom z listů v souboru.
Celý materiál je zaměřen na badatelské a pozorovací učení. Děti se učí nejen poznávat stromy podle vzhledu, ale i chápat jejich význam v přírodě, rozpoznávat podobnosti a rozdíly mezi druhy a pozorovat souvislosti mezi stromy, zvířaty a člověkem. Materiál tak propojuje výuku ve třídě s přímou zkušeností v terénu, podporuje tvořivost, všímavost a lásku k přírodě.
Děkuji za Váš zájem
Mgr. L. Sudová












