Soubor pracovních listů pro tvorbu diagnostického portfolia ve formátu PDF pro děti předškolního a mladšího školního věku.
Co je to portfolio?
Portfolio je soubor výtvarných prací a pracovních listů, které vypovídají o biologických a psychologických aspektech vývoje dítěte, kresebné a grafomotorické úrovni apod. Smyslem portfolia dítěte je jeho pomoc ve vytváření podnětů a podmínek pro další vývoj dítěte, vyhodnocení individuálních pokroků a růstu.
Každé dítě vlastní svoje portfolio jako sbírku svých dovedností a úspěchů pro přehled práce a pozorování vývoje dítěte. Je jím dokumentován pokrok dítěte. Portfolio nemusí obsahovat všechny práce dětí, ale jejich užší výběr, o němž rozhodují učitelé i děti, popřípadě rodiče. Je doplňováno o další materiály, které vycházejí z diagnostické činnosti učitele a sledují pokrok dítěte (záznamy učitele z rozhovorů s dětmi, pozorování, dotazníky pro rodiče, sebehodnocení dítěte, poznámky od rodičů atd. Jsou v něm obsaženy všechny materiály, které mohou být přístupné učitelkám, dětem a rodičům na podporu rozvoje dítěte. Jeho součástí nejsou důvěrné informace.
Funkce portfolia
- Funkce informační: poskytuje informace o vývoji dítěte rodičům, učitelům a samotným dětem. Slouží rodičům, učitelům a dítěti jako komplexní soubor informací o rozvoji dítěte.
- Funkce motivační: motivuje děti k lepším výsledkům práce, k dokončení řady činností, k tvorbě vlastních výtvorů, které chtějí v portfoliu prezentovat.
- Funkce komunikační: stává se prostředníkem navození a rozvoje komunikace mezi učitelem a dětmi, mezi dětmi vzájemně a mezi dětmi a rodiči, popřípadě dalšími odborníky.
- Funkce autoregulační (rozvojová): dítě ve spolupráci s průvodcem interpretuje své výsledky práce, hodnotí je (explicitně i implicitně), prožívá své úspěchy a neúspěchy a rozhoduje se o další činnosti, která ovlivňuje jeho osobnostní rozvoj.
- Funkce diagnostická: získané informace o vývoji dítěte slouží pedagogům jako východisko pro stanovení vhodných cílů podporujících rozvoj dítěte a volbu odpovídajících vhodných metod a forem práce.
Obsah pracovních listů
- Něco o mně
- První den ve školce/škole
- Můj otisk nohy
- Můj otisk ruky
- Jak roste moje noha
- Jak roste moje ruka
- Můj portrét
- Čím chci jednou být?
- Moji kamarádi
- Oblíbená činnost
- Neoblíbená činnost
- Moje narozeniny a můj dort
- Strach
- Co mám ve svém srdci
- Moje maminka
- Můj tatínek
- Moje rodina
- Můj erb
- Moji mazlíčci
- Moje oblíbené jídlo
- Moje oblíbená zavařenina
- Co si chci pamatovat
- Moje šatna
- Moje fotogalerie
- Už se umím podepsat
- Chci napsat
- Moje hlášky
- Moje oblíbené báničky
- Moje oblíbené písničky
- Písmena
- Sebereflexe
Obsah pracovních listů - Hurá na prázdniny
- Minulé prázdniny
- Budoucí prázdniny
- Co si zabalím
- Co bych si vzal/a na opuštěný ostrov
- Prázdninové brýle
Obsah pracovních listů - Vánoční očekávání
- Vánoce
- Dárky
- Adventní kalendář
- Sněžítko přání
- Moje oblíbené vánoční koledy
- Dopis pro Ježíška
- Štědrovečerní večeře
Soubor obsahuje:
- Úvodní strana (24 stran)
- Pracovní listy (51 stran)
- Pracovní listy - "Hurá na prázdniny" (5 stran)
- Pracovní listy- "Vánoční očekávání" (8 stran)
- Oddělovací stránky (6 stran)
- Vysvědčení předškoláka (2 strany)