Metodický list – Vánoční tradice
Název materiálu: Vánoční tradice z ČR a ze světa
Cíl: Seznámit děti s vánočními tradicemi doma i v zahraničí, podporovat pozornost, slovní zásobu, paměť, komunikaci a sociální dovednosti.
Obsah materiálu
- 15 kartiček s vánočními tradicemi
- Horní polovina: ilustrace zvyku
- Dolní polovina: krátký text vysvětlující zvyk
- 15 demonstračních obrázků ve velikosti cca A5
Ukázkové tradice: krájení jablka, Barborka, adventní věnec, Elf na polici, zlaté prasátko, dávání dárků, Santa Claus, plnění punčochy, pečení cukroví, pečení vánočky, kapří šupina pod talířem, pouštění lodiček, kometa jako ozdoba, zdobení stromku, Ježíšek.
Postup práce s materiálem
- Seznámení s obrázkem
- Pedagog ukáže dětem nejprve obrázek
- Děti hádají, o jaký zvyk jde, nebo sdílí své zkušenosti:
- Zda zvyk doma dodržují
- Jak se u nich tradice slaví
- Jaké mají zážitky spojené s daným zvykem
- Doplnění informací
- Pedagog přečte text z dolní poloviny kartičky, aby dětem objasnil význam a původ tradice.
- Děti mohou klást doplňující otázky, vyprávět vlastní zkušenosti nebo přidat nové informace, které znají.
- Demonstrační obrázky
- Každý zvyk lze názorně ukázat i na samostatném A5 obrázku.
- Pedagog může obrázek přiblížit, nechat děti popsat, co vidí, a zopakovat informace z kartičky.
Cíle a přínosy pro děti
- Poznávání tradic: Děti se seznámí s českými i zahraničními vánočními zvyky.
- Rozvoj řeči a komunikace: Diskuze, sdílení zážitků, otázky a odpovědi.
- Podpora paměti a pozornosti: Zapamatování si názvu tradice a jejího významu.
- Sociální dovednosti: Naslouchání ostatním, respektování názorů, spolupráce ve skupině.
- Speciální pedagogika: Materiál je vizuálně přehledný, obrázky podporují porozumění a zprostředkovávají informace pro děti s různými potřebami.











