Můj rok 2026 – ohlédnutí, reflexe a plánování pro děti
Materiál Můj rok 2026 je výukový pracovní materiál určený dětem 1.–9. ročníku základní školy. Nabízí smysluplný a citlivý prostor pro ohlédnutí za uplynulým rokem, pojmenování vlastních zážitků, pocitů a úspěchů a zároveň vede děti k plánování roku nadcházejícího. Podporuje sebereflexi, osobnostní rozvoj, práci s emocemi a uvědomění si vlastních přání a cílů.
Materiál je koncipován tak, aby jej bylo možné snadno přizpůsobit věku, schopnostem i individuálním potřebám dětí. Díky různým variantám pracovních listů jej mohou využít jak nejmladší žáci, tak starší děti a dospívající.
Co materiál obsahuje
Součástí materiálu jsou tři varianty hlavních pracovních listů:
- varianta určená pro malování a výtvarné vyjádření
- varianta se třemi linkami pro strukturované psaní
- varianta pro volné psaní vlastních myšlenek
Dále materiál obsahuje samostatný list – diskokouli, kterou si dítě vybarví podle vlastní fantazie, vystřihne a dolepí na pracovní list. Vzniká tak otevírací koule, která umožňuje pracovat se dvěma časovými rovinami – minulým a budoucím rokem. Dítě si samo volí, zda „otevře“ rok minulý, nebo se zaměří na rok budoucí.
Materiál je zpracován v černobílé variantě, vhodné k tisku i kopírování.
Jak lze materiál využít
Materiál je vhodný:
- do běžné výuky (třídnické hodiny, osobnostní a sociální výchova)
- jako závěrečná nebo úvodní aktivita ke kalendářnímu či školnímu roku
- pro domácí práci dítěte s rodičem
- jako součást portfolia žáka
- jako klidová a sebereflexivní aktivita
Materiál podporuje otevřenou komunikaci, bezpečné vyjadřování emocí a pomáhá dětem pojmenovat, co se jim podařilo, co prožily a kam chtějí směřovat dál.
Co děti díky materiálu rozvíjejí
- schopnost sebereflexe
- pojmenování emocí a prožitků
- plánování a stanovování osobních cílů
- vyjadřovací schopnosti (psaní, kresba)
- pozitivní vztah k sobě samým
Materiál je vhodný i pro děti se SVP (ADHD, PAS, SPU, vývojová dysfázie), protože umožňuje individuální tempo, různé formy vyjádření a práci s podporou dospělého.
Materiál je přímou oporou výuky a jednoznačně splňuje výukový charakter dle RVP. Je ideální volbou pro učitele i rodiče, kteří chtějí dětem nabídnout smysluplnou, klidnou a hodnotnou aktivitu.









