Cíl: podpořit radost z četby, porozumění textu, rozvoj čtenářských dovedností a sdílení čtenářských zážitků v rámci čtenářské dílny
Vhodné pro: 1. stupeň ZŠ
Pomůcky:
Desky velikosti A5 pro každého žáka (s eurofoliemi/kroužkovou vazbou) - kam si budou žáci ukládat jednotlivé záznamy, případně prázdný sešit - listy se nebudou vkládat, ale lepit
Návod:
1. Kartičky do čtenářské dílny
Rozdělené do kategorií:
– Před čtením (motivace, očekávání)
– Během čtení (porozumění, emoce, děj, postavy, prostředí)
– Po čtení (reflexe, hodnocení, osobní prožitek)
Žáci si ve skupině/celotřídně vylosují kartičku, zodpoví na ní a případně si ji zapíšou do sešitu.
2. Plakáty a pravidla dílen čtení
– Jasně formulovaná, pozitivně laděná pravidla.
– Plakát s názvem čtenářské dílny je ideální k vystavení na tabuli, aby žáci věděli, kdy si mají připravit knihu předem.
3. Čtenářský deník
– Prostor pro záznamy o přečtené knize (název, autor, postavy, co mě zaujalo…)
– Obsahuje reflexní otázky i kreativní úkoly – ideální je střídat pracovní listy.
– Rozvíjí vyjadřování, propojení s textem a osobní čtenářskou stopu.
– Inspirace pro ostatní žáky, kteří si mohou kdykoliv deníky prolistovat.
V případě potřeby mě prosím kontaktujte na e-mailu [email protected]