Oblíbená pasáž z knihy Malý princ v novém kabátě! Hodiny literatury nemusí být jen drill a nalévárna informací. Zkuste volněnější hodinu, která má zároveň hloubku. Místo memorování přináší osobní prožitek a smysluplné myšlenky. Sada aktivit propojuje literární čtení, etiku i tvůrčí psaní a vede žáky k přemýšlení o hodnotě přátelství, trpělivosti a potřebě „řádu“ v mezilidských vztazích.
Cílová skupina: 2. stupeň ZŠ a SŠ
Materiál obsahuje: pracovní list, mustry pro pojmovou mapu a slohové aktivity
Materiál podrobněji:
- Žáci se nejprve začtou do slavného úryvku o setkání Malého prince s liškou a zaznamenají si citace, které je osobně osloví, do podvojného čtenářského deníku.
- Na ně pak navazuje práce s otázkami, které je vedou k hlubšímu zamyšlení nad významem přátelství, ztrátou blízkosti i tím, co pro ně samotné znamená mít kamaráda.
- Prostor k otevřené diskuzi nabízí úkol ve dvojicích – žáci přemýšlí o důležitosti rituálů, o tom, zda je dnes těžké „ochočit“ si někoho, a také o etických hranicích přátelství.
- Na závěr se pustí do vlastního psaní, v němž si mohou vybrat z několika originálních zadání: popsat svého výjimečného „ochočeného“ člověka, podělit se o drobné radosti každodenních zvyků, nebo se vžít do role lišky a napsat deníkový záznam z jejího pohledu.
Materiál zaujme všechny učitele, kteří chtějí, aby literární díla nebyla jen povinnou četbou a nudným výkladem, ale osobním prožitkem.