Cílem projektu je podpořit u dětí rozvoj čtenářské pregramotnosti s využitím klasické pohádky Malý princ od francouzského spisovatele Antoina de Saint Exupéryho. Rozvíjet u dětí v rámci projetu také jejich literární povědomí a vztah k četbě, podporovat pozitivní přístup k přírodě, rostlinám, zvířatům, kamarádům, k celému světu. Projekt je všestranný a integrovaný, rozvíjí všechny stránky osobnosti dítěte. Závěrem celého projektu je karnevalový den s tematikou Malého prince, spojený s výstavou výrobků pro rodiče.
Projekt je koncipován pro děti ve věku od 3 do 6 let. Všechny činnosti jsou rozděleny na každý den do tří skupin - ranní činnosti, řízená činnost a odpolední činnosti. Každá část projektu obsahuje konkrétní návrh aktivity, včetně například didaktických cílů či pomůcek. Veškeré pracovní listy obsažené v projektu naleznete na konci projektu v přílohách. Projekt "Malý princ" se dá využít i jako týdenní plán v rámci Třídního vzdělávacího programu.
Projektové učení je v mateřské škole velmi ceněné. Je to komplexní metoda - je interdisciplinární, integrovaný (kombinuje různé vzdělávací oblasti), využívá spolupráce a kooperace u dětí, bývá aktuální a odpovídá dětem na dané téma, které ve své aktuálnosti řeší. Zřetel během výběru tématu je dán k zájmům dětí a k jejich potřebám. Celý projekt se pak orientuje na produkt, který je jeho výsledkem. Zároveň jde ruku v ruce s zážitkovou pedagogikou a činnostním učením.
Celý projekt rozvíjí mimo jiné:
- kognitivní schopnosti a dovednosti
- grafomotoriku
- jemnou motoriku
- hrubou motoriku
- lokomoci
- fantazii a představivost
- tvořivé myšlení
- čtenářskou pregramotnost
- matematickou pregramotnost
- polytechnickou pregramotnost
- povědomí o světě a jeho fungování
- tvořivé myšlení
- kooperaci a spolupráci
- a další
Vzdělávací materiál rozvíjí následující kompetence z RVP PV:
- kompetence k učení: se učí nejen spontánně, ale i vědomě, vyvine úsilí, soustředí se na činnost a záměrně si zapamatuje; při zadané práci dokončí, co započalo; dovede postupovat podle instrukcí a pokynů, je schopno dobrat se k výsledkům
- kompetence k řešení problémů: řeší problémy na základě bezprostřední zkušenosti; postupuje cestou pokusu a omylu, zkouší, experimentuje; spontánně vymýšlí nová řešení problémů a situací; hledá různé možnosti a varianty (má vlastní, originální nápady); využívá při tom dosavadní zkušenosti, fantazii a představivost
- kompetence komunikativní: průběžně rozšiřuje svou slovní zásobu a aktivně ji používá k dokonalejší komunikaci s okolím
- kompetence sociální a personální: je schopno chápat, že lidé se různí, a umí být tolerantní k jejich odlišnostem a jedinečnostem
- kompetence činnostní a občanské: má základní dětskou představu o tom, co je v souladu se základními lidskými hodnotami a normami i co je s nimi v rozporu, a snaží se podle toho chovat
Některé dílčí cíle, které vzdělávací materiál Malý princ (vycházející z RVP PV):
- Dítě a jeho tělo: rozvoj pohybových schopností a zdokonalování dovedností v oblasti hrubé i jemné motoriky (koordinace a rozsahu pohybu, dýchání, koordinace ruky a oka apod.), ovládání pohybového aparátu a tělesných funkcí)
- Dítě a jeho psychika: rozvoj komunikativních dovedností (verbálních i neverbálních) a kultivovaného projevu
- Dítě a jeho psychika: rozvoj tvořivosti (tvořivého myšlení, řešení problémů, tvořivého sebevyjádření)
- Dítě a společnost: seznamování se světem lidí, kultury a umění, osvojení si základních poznatků o prostředí, v němž dítě žije
- Dítě a svět: vytváření elementárního povědomí o širším přírodním, kulturním i technickém prostředí, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách
- Dítě a svět: vytvoření povědomí o vlastní sounáležitosti se světem, se živou a neživou přírodou, lidmi, společností, planetou Zemí