Materiál pro rozvoj tvůrčího psaní, zaměřuje se na charakteristiku osoby.
Obsah a využití jednotlivých aktivit:
1) 60 vteřinovky
nastavte stopky na 60 vteřin (nebo jiný čas dle Vašeho uvážení. Podle zadání napište co nejvíce slov vztahujících se k tématu na kartičce
2) Hádej kdo?
Materiál obsahuje obrázky s portréty osob vytvořené přes AI.
Využití:
- každý žák si vylosuje jeden portrét a krátce ho popíše. Papíry s popisem se vyberou a zamíchají. Poté mají za úkol přiřadit popis ke správnému portrétu.
- hra "Hádej, kdo jsem?" - žáci se rozdělí do dvojic, každý z nich má jeden portrét. jeden druhého se ptají na otázky zjišťovací, odpovídat se smí jen ano/ne.
- ukažte žákům jeden portrét, zeptejte se, jak osoba vypadá, jak na ně působí, jaké má asi vlastnosti, co je její povolání apod.
- napiš charakteristiku osoby z portrétu
3) Myšlenkové mapy
4) Rozcvičkové otázky
Kartičky s otázkami ohledně lidských vlastností. Žáci mohou diskutovat se spolužáky, může probíhat třídní diskuze nebo mohou své odpovědi napsat.
5) Časová osa
Do časové osy zachyťte důležité mezníky v životě postavy (např. narození, dokončení školy, získání práce, smrt někoho blízkého, úraz, odjezd do zahraničí...). Poté se zamyslete zda a jak mohly tyto události změnit povahu/ jednání postavy.
6) Cesta vlastností
Aktivita zachycující proměnu charakteru postavy v průběhu příběhu.
7) Alfabox
Ke každému písmenku abecedy doplňte slova/ fráze vztahující se k charakteristice člověka (A = ambiciózní, arogantní...).
8) Co má v hlavě?
Do každého rámečku v hlavě doplňte něco o postavě. Do rámečků můžeme doplnit - povahu, vzhled, zájmy, myšlenky, co má/ nemá rád atd.
9) Je vidět, není vidět
Žáci si vyberou osobu/ literární postavu a do pracovního listu doplní charakteristiku vnitřní a vnější.
10) Game on
List je laděný do herního prostředí - stylem vyber si postavu ve hře. Žáci mají za úkol napsat pod avatary jména postav z knihy/ filmu, následně si jednu postavu vybrat, nakreslit ji rozhodnout, jaké má vlastnosti a na závěr do postavu krátce popsat.
11) Najdi to v textu
Žáci mají za úkol vybrat úryvek textu, který nějakým způsobem popisuje postavu a poté do rámečku vedle vypsat, jaké vlastnosti popisovaná postava má.