Předložený materiál obsahuje několik druhů popisu - popis uměleckého díla, popis postavy a popis předmětu. Každý text obsahuje menší či větší množství chyb, které žáci ať už ve skupince nebo samostatně odhalují. Součástí souboru jsou i hodnotící tabulky, které lze použít jako kritéria při psaní vlastní práce nebo pro vrstevnické hodnocení.
Chyby se týkají pravopisu, opakování slov, užívání nespisovného jazyka, stylistických chyb, nedodržení útvaru, skákání z jedné části popisu do jiné nebo chybí členění textu do odstavců.
Žáci mohou pracovat různými způsoby:
- sami odhalují chyby v textu
- hodnotí práci pomocí hodnotících tabulek, píší doporučení
- přemýšlí o funkci odstavců - pojmenovávají jednotlivé odstavce, člení text do odstavců (kde chybí), třídí informace v textu do daných odstavců
- žáci, kteří měli stejný text, vytváří skupinky a porovnávají své opravy, diskutují o nich (o jejich váze)
- žáci napíší nový text bez chyb
Práce s hodnotícími tabulkami je jednoduchá, ale je třeba dodržovat jistá pravidla. Aby bylo na první pohled jasné, na v čem jsou nedostatky, je dobré použít zvýrazňovač zabarvovat celé čtverce.
Tento výukový materiál pomáhá žákům upevnit své znalosti o popisu, žáci hodnotí daný text podle zadaných kritérií, v následující fázi mohou text upravit a odstranit chyby.