AZ KVÍZ k zábavnému opakování a ujasnění prozaických útvarů
56 OTÁZEK (28 otázek + 28 náhradních) + KLÍČ S ODPOVĚĎMI
cestopis, poezie, anekdota, legenda, kronika, fejeton, báchorka, próza (prozaický), román, autobiografie, životopis, novela, komiks, deník, romaneto, reportáž, bajka, báje, mýtus, zpráva, recenze, povídka, úvodník, pohádka, sága, biografie, interview, pověst, referát, dopis, líčení
PROCVIČUJEME:
- definici ve smyslu ujasnění si typických znaků uvedených útvarů
- poznávání textu, který nese tyto typické znaky
2 TYPY ÚLOH:
1) výběr z možností
2) odpověď s nápovědou iniciály literárního termínu
Pravidla hry:
a) Žáci se rozdělí na dva týmy (zelení x červení)
nebo b) Žáci jsou jako třída jeden tým a hrají proti učiteli.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Žáci si vybírají otázky pro svůj tým, odpoví-li správně, získávají pole (učitel označí pole barvou jejich týmu).
Pokud je odpověď na PRVNÍ (tj. nenáhradní) otázku špatná (mezi a - b - c je vždy NEBO):
a) učitel může nabídnout otázku druhému týmu, mají-li o něj zájem a odpoví-li dobře, získávají pole a na řadě je hráč, který odpověděl špatně (pole má barvu jeho soupeře),
b) učitel může nabídnout otázku druhému týmu, mají-li zájem, ale odpoví taktéž špatně, na řadě je opět hráč, který si tuto otázku vybral, ale odpověděl ji chybně jako první (pole má modrou barvu - nabízí náhradní otázku),
c) učitel špatně zodpovězenou otázku okamžitě uzavře, vracíme se na pyramidu a na tahu je druhý tým, políčko zůstává modré s nabídkou náhradní otázky
Pokud je odpověď i na NÁHRADNÍ otázku špatná (mezi a - b je NEBO):
a) Pole automaticky připadne soupeři, ten je však na dalším tahu (tj. získá toto pole a navíc je na řadě),
b) Vrátíme se na pyramidu a políčko začerníme - tím je vyčerpané a neplatné - žáci musí hledat způsob, jak i přesto propojit všechny tři strany (toto pojetí je výhodné, když hraje celá třída "proti učiteli", který tímto způsobem sbírá pole pro sebe (tedy žák neodpoví ani první, ani náhradní otázku a černé políčka patří učiteli).
POJETÍ HRY LZE DÁLE MODIFIKOVAT - např. jednoduše hrají tři týmy (červení, zelení, černí) a sbírají políčka ve své barvě. Vítězem je ten, kdo nasbírá nejvíce.