AZ KVÍZ k zábavnému opakování a ujasnění prozaických útvarů
56 OTÁZEK (28 otázek + 28 náhradních)
cestopis, poezie, anekdota, legenda, kronika, fejeton, báchorka, próza (prozaický), román, autobiografie, životopis, novela, komiks, deník, romaneto, reportáž, bajka, báje, mýtus, zpráva, recenze, povídka, úvodník, pohádka, sága, biografie, interview, pověst, referát, dopis, líčení
PROCVIČUJEME:
- definici ve smyslu ujasnění si typických znaků uvedených útvarů
- poznávání textu, který nese tyto typické znaky
2 TYPY ÚLOH:
1) výběr z možností
2) odpověď s nápovědou iniciály literárního termínu
Pravidla hry:
a) Žáci se rozdělí na dva týmy (zelení x červení)
nebo b) Žáci jsou jako třída jeden tým a hrají proti učiteli.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Žáci si vybírají otázky pro svůj tým, odpoví-li správně, získávají pole (učitel označí pole barvou jejich týmu).
Pokud je odpověď na PRVNÍ (tj. nenáhradní) otázku špatná (mezi a - b - c je vždy NEBO):
a) učitel může nabídnout otázku druhému týmu, mají-li o něj zájem a odpoví-li dobře, získávají pole a na řadě je hráč, který odpověděl špatně (pole má barvu jeho soupeře),
b) učitel může nabídnout otázku druhému týmu, mají-li zájem, ale odpoví taktéž špatně, na řadě je opět hráč, který si tuto otázku vybral, ale odpověděl ji chybně jako první (pole má modrou barvu - nabízí náhradní otázku),
c) učitel špatně zodpovězenou otázku okamžitě uzavře, vracíme se na pyramidu a na tahu je druhý tým, políčko zůstává modré s nabídkou náhradní otázky
Pokud je odpověď i na NÁHRADNÍ otázku špatná (mezi a - b je NEBO):
a) Pole automaticky připadne soupeři, ten je však na dalším tahu (tj. získá toto pole a navíc je na řadě),
b) Vrátíme se na pyramidu a políčko začerníme - tím je vyčerpané a neplatné - žáci musí hledat způsob, jak i přesto propojit všechny tři strany (toto pojetí je výhodné, když hraje celá třída "proti učiteli", který tímto způsobem sbírá pole pro sebe (tedy žák neodpoví ani první, ani náhradní otázku a černé políčka patří učiteli).
POJETÍ HRY LZE DÁLE MODIFIKOVAT - např. jednoduše hrají tři týmy (červení, zelení, černí) a sbírají políčka ve své barvě. Vítězem je ten, kdo nasbírá nejvíce.