OBSAH (vše v NÁHLEDOVÝCH OBRÁZCÍCH :-) )
1) Podklady k sestavení MINI KNÍŽKY (formát A6) - úvod + text pohádky B. Němcové "Sedmero krkavců"
(k oboustrannému čb tisku a svázání do sešitu)
2) Mini pracovní listy: celkem 8 PL po vzoru CERMAT testů (S ŘEŠENÍM), okruhy:
- procvičování pravopisu
- slovní zásoba (výběr synonym)
- práce s textem, posuzování pravdivosti výroků o textu
- složeniny
- rozlišování archaismů a historismů
- charakter textu (žádost, přání atd.)
- charakteristika postav (vnitřní, vnější, přímá, nepřímá)
- obrazná pojmenování
- aplikace odborného textu (definice) na umělecký
- zdrobněliny
- spojovací výrazy a jejich význam
- význam slova podle kontextu
- přirovnání, perifráze
- podst. jména: pravopis, hromadná PJ, skloňování duálu
- rétorická otázka
3) Pracovní listy (ROZBOR POSTAV) - práce s textem, rozvoj kritického myšlení: charakteristika/rozbor postav: obdoba metody pětilístku (přídavná jména, slovesa, věta o postavě, přísloví související s postavou a rada postavě) - s řešením
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tento materiál má výukový charakter a je určen ke vzdělávání na ZŠ.
V souladu s RVP rozvíjí u žáků tyto klíčové kompetence:
1. KOMPETENCE K UČENÍ:
- žák si sám plánuje a řídí učení – materiál vhodný i pro samostudium/individuální čtení (obsahuje řešení)
- žák třídí informace a navrhuje řešení (formuluje názor – přímou charakteristiku), pro svá tvrzení nachází oporu v textu (nepřímá charakteristika)
2. KOMPETENCE K ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ:
- aplikace zadaného pravidla/poučky k posouzení jeho platnosti v praxi (archaismy, historismy)
- žák vychází ze zkušenosti; pracuje s chybou, která napomáhá k pochopení látky
3. KOMPETENCE KOMUNIKATIVNÍ:
- žák určí hlavní myšlenky díla
Při rozboru postav a děje:
- žák selektuje informace dle účelu, potřeby
- podporuje svá tvrzení
- chápe cíl a téma diskuze, zdůvodňuje svá tvrzení
- připustí a zváží také názor ostatních
- hodnotí jednání postav z různých hledisek
4. KOMPETENCE SOCIÁLNÍ A PERSONÁLNÍ + KOMPETENCE PRACOVNÍ (rozdělení činností ve skupině)
- při rozboru postav ve skupině: dělí úkoly
- zpracovává na vlastní zodpovědnost svůj podíl na úkolu
- v případě potřeby nabídne pomoc ostatním
- oceňuje cizí práci a nápady
- reflektuje společnou práci, oceňuje ji a navrhuje zlepšení do budoucna