Slova se pomíchala. Dokážou děti poskládat větu tak, aby dávala smysl? Procvičte s nimi pořádek ve větě zábavnou formou. Materiál s 56 kartami má spoustu možností k využití a je vhodný i k laminaci.
Obsah materiálu
- 56 karet s větami nebo 8 pracovních listů (28 karet s větami o čtyřech slovech, 28 karet s větami o pěti slovech).
- Řešení pro snadnou kontrolu.
Výukový charakter
Materiál rozvíjí tyto dovednosti:
- Čtení s porozuměním – děti čtou slova, chápou jejich význam a skládají smysluplné věty
- Gramatický cit a jazykové povědomí – učí se správnému pořádku slov ve větě
- Psaní – přepisují celé věty do sešitu, procvičují tak pravopis i psaný projev
- Logické myšlení a soustředění – hledají správné uspořádání slov, aby věta dávala smysl
- Samostatnost i spolupráci – možnost práce jednotlivě, ve dvojici nebo ve skupině
- Pohybovou aktivitu – při variantě běhačky se propojuje čtení a psaní s pohybem
Metodický pokyn
Příprava: Běhačka - rozmístěte vybrané karty po třídě nebo je dejte na jednu hromádku. Práce v lavici – rozdejte pracovní listy nebo proužky s větami. Materiál je vhodný také k laminaci.
Průběh: Děti čtou přeházená slova na kartě. Seřazují je tak, aby vznikla smysluplná věta. Odpověď zapíší číslováním slov na kartě nebo celou větu přepíší do sešitu. Nezapomínají ani na pravidla tvorby vět - velké počáteční písmeno a tečka na konci.
Kontrola: Porovnání s řešením.
Možnosti využití:
- Samostatná práce – děti pracují s pracovními listy nebo proužky.
- Skupinová hra – ve dvojicích či týmech skládají věty.
- Běhačka – děti obíhají karty rozmístěné po třídě a přepisují věty do sešitu.
- Volba obtížnosti – lze použít jen jednodušší věty (4 slova) nebo pokročilejší (5 slov).
Věnujte prosím pozornost tisku a přizpůsobte tisk velikosti papíru.