Lapbook neslouží jako přehled učiva, ale naopak, je připraven na celoroční dotváření ze strany žáka. Obsahuje jednoduchá otevírací okénka, lístky na záznam citací, pocitů, různých zápisků z četby.
Dá se využít ve škole i doma.
Součástí jsou otázky k četbě, čtenářská výzva, na deskách stručně pojaté čtenářské strategie - záměrně na deskách, aby je děti mohly hned vidět, když o nich v hodině mluvíme.
Na lapbook je potřeba koupit tvrdý barevný výkres vel. A3 nebo desky bez klop. My zvolili výkresy, aby byly barevnější.
Myslím i na starší žáky - součástí souboru jsou obrázky na desky s jinými postavičkami, než mají mladší.
Doporučuji kopírovat postavičky na přední stranu barevně, hřbety knih barevně, vše ostatní černobílým tiskem na barevné papíry. Do otevíracích knížek si děti můžou ještě vlepit čisté papíry navíc. (Děti vždycky něco při tvoření napadne, co by vylepšily).
Využití lapbooku nekončí jeho výrobu, naopak začíná - jednou za čas ho společně procházíme v kruhu nebo ve skupinkách. Děti čtou pasáže z knih, poznámky o své oblíbené knížce apod.
K jednotlivým částem je v materiálu popis jejich využití.
Lepení zabere 2 vyučovací hodiny v 6. ročníku. V nižších možná více. Je celkově snadný na tvoření.
Vzdělávací materiál pro ZŠ naplňující výstupy RVP: ČJL-9-3-01 uceleně reprodukuje přečtený text, jednoduše popisuje strukturu a jazyk literárního díla a vlastními slovy interpretuje smysl díla