Jedná se o zábavnou aktivitu, která je vhodná jak do českého jazyka, tak také například do třídnických nebo suplovaných hodin. Jde o detektivní hru „Ztracený pohár“, která propojuje slohovou výuku (popis osoby), kritické myšlení i spolupráci ve skupině. Žáci budou pátrat po tom, kdo ukradl školní pohár z vitríny. K řešení případu budou využívat stopy, svědectví a informace o žácích ve třídách.
Cíle aktivity:
- Rozvoj slohových dovedností, především práce s popisem osoby.
- Procvičení schopnosti analyzovat informace a vyvozovat závěry.
- Posílení týmové spolupráce a dovednosti naslouchat ostatním.
Obsah:
- 2 seznamy žáků:
- Kreslené obličeje a jména žáků, tyto plakáty budou sloužit k hledání osob.
- Stopy:
- Hra obsahuje 3 hlavní stopy.
- Svědectví:
- Hra obsahuje 7 svědectví, která postupně odhalují informace.
- Pracovní list:
- Tento list umožní žákům vytvořit přehled o stopách, svědectvích a podezřelých.
- Rámcový příběh:
- Ten vyučující přečte žákům před tím, než vyrazí hledat stopy a svědectví.
Příprava:
- Materiály je nutné vytisknout a rozmístit po chodbě.
- Materiály rozmístíte po chodbě nebo v jiných prostorách školy, aby je žáci mohli hledat a číst. Každá stopa a svědectví je samostatný „bod zájmu“, který žáci musí postupně navštívit.
Doplňující informace:
- Hra je koncipována tak, že pohár ukradla Renáta ze 6.B, což žáci zjistí díky kombinaci stop (tmavý vlas, otisk rtěnky) a svědectví. Ta však poté zaslala dopis, ve kterém se omluvila a pohár vrátila. Jejím důvodem byla nechuť ke sportování.
Průběh aktivity
- Učitel přečte rámcový příběh a žáci si již mohou doplňovat informace do pracovního listu.
- Žáci budou pracovat ve skupinách, ve výpravě po stopách a svědectvích se střídají a vždy jde pouze jeden žák.
- Každý člen skupiny postupně vyrazí na chodbu a zjistí jednu novou informaci (stopu nebo svědectví).
- Informace sdělí své skupině a společně je zapíší do pracovního listu.
- Na konci skupina určí, kdo je podle nich pachatelem a své rozhodnutí zdůvodní.
- Hru lze hrát i samostatně tak, že každý žák chodí po chodbě s pracovním listem a doplňuje informace.