Halloween, Dušičky - čtenářská gramotnost pro žáky 1. stupně
Dobrý den,
představuji Vám soubor aktivit zaměřený na čtenářskou gramotnost a práci s textem, který je propojen tématem Halloweenu a Dušiček. Tento materiál je určen pro žáky 3. – 5. ročníku a může být součástí výuky, která podporuje porozumění textu a rozvíjí schopnosti žáků při čtení a analýze textu. Aktivity jsou koncipovány tak, aby byly interaktivní a motivující pro děti.
Cíl:
* Rozvíjet čtenářskou gramotnost u žáků 1. stupně.
* Podpořit schopnost pracovat s textem a zlepšit porozumění čtení.
* Seznámit žáky s tradicemi a symboly Halloweenu a Dušiček.
Aktivity:
Čtení textu o Halloweenu a Dušičkách:
Začněte s textem, který žákům představí oba svátky, jejich původ a význam. Text je vytvořen tak, aby odpovídal věkové úrovni žáků, a obsahuje základní informace o tradicích – například o vyřezávání dýní, převlékání do kostýmů, zapalování svíček na hrobech a vzpomínání na blízké. Po přečtení textu můžete s žáky diskutovat o obsahu a klást otázky zaměřené na porozumění textu.
Práce s textem:
Žáci odpovídají na otázky k textu, učí se vyhledávat důležité informace a orientovat se v textu.
Čtení s tajenkou:
Žáci si přečtou popisky jednotlivých symbolů, předmětů nebo činností spojených s oběma svátky (např. dýně, svíčka, kostým, netopýr, kočka) a přiřazují je k obrázkům. Na základě obrázků doplňují písmenka do rámečku a složí tajenku. Tajenka zní: LAMPIONY
Křížovka:
Následuje jednoduchá křížovka s pojmy z textu. Žáci si při luštění procvičí znalosti o Halloweenu a Dušičkách. Křížovka je jednoduchá a slouží k upevnění informací, které se dozvěděli při čtení. Aktivitu lze provádět samostatně nebo ve dvojicích.
Výsledným slovním spojením je: Už přišel PODZIMNÍ ČAS plný svíček a dýní (symbolizuje světlo svíčky a vzpomínku na zemřelé).
Závěr:
Doufám, že Vám tento materiál pomůže při výuce a že se žáci dozvědí nejen nové informace o Halloweenu a Dušičkách, ale také si zlepší práci s textem a čtenářskou gramotnost.
Mgr. Eliška Uvírová