Materiál se skládá ze dvou částí. První část je tvořena 20 kartičkami, na kterých jsou zapsána kritéria pro tvoření věty, popř. vět či příběhu. Na kartičkách jsou zapsány vždy všechny ohebné slovní druhy, přičemž žáci musí do textu zapojit vše, co je na kartičce zapsáno. Žáci mohou tvořit buď jednu dlouhou větu (náročnější), anebo mohou napsat vět více (jednodušší verze). Všechny kartičky obsahují různá zadání. Jaké neohebné slovní druhy si žáci zvolí je jen na nich, avšak ohebné slovní druhy musí volit vždy z kartičky.
Cíl: Práci s kartičkami vnímám jako skvělý způsob, jak žáky vést ke kreativními/tvořivému psaní, přičemž si navíc procvičí kategorie ohebných slovních druhů. S kartičkami mohou žáci pracovat samostatně, anebo v malých skupinách (max. tři žáci). Kartičky si vytiskněte a zalaminujte - možno používat opakovaně.
Druhá část je tvořena čtyřmi „pavouky“ ohebných slovních druhů, kteří slouží k zápisu druhů a vzorů. Ideální pomůcka do hodiny – každý žák obdrží jeden list, do kterého si v hodině zapisuje a následně si ho založí (možno využít také v rámci opakování).
Cíl: Pavouci jsou určitě zajímavější než pouhé psaní do sešitu – žáci si pavouky mohou vybarvit, doplnit obrázky…
Učivo je vhodné pro žáky druhého stupně, doporučuji zejména pro 6. a 7. třídu.
Pozn.: malá chybka v úvodu - kartiček je 20, ne 16. :)