Materiál slouží k vyvození druhů vět. Rozvíjí také čtení s porozuměním.
Žáky rozdělíme do skupin po 3-4 žácích. Každá skupina dostane nakopírované všechny 3 papíry - 2 s kartičkami, 1 s pracovním listem. Jejich úkolem je nejprve nastříhat si kartičky. Poté si vezmou pracovní list a postupně hledají kartičky, které na sobě mají obrázek, který odpovídá popisu z pracovního listu. Na nalezené kartičce najdou písmeno, jehož pořadí je hned pod popisem obrázku v pracovním listu. Toto písmeno vyznačí na kartičce pastelkou a napíší ho do šedého políčka v PL - na každém řádku vyjde jeden druh vět. Kartičky si řadí pod sebe - každou skupinu do jednoho sloupečku. Poté na kartičkách vyznačí znaménka za větou.
Společně pak věty projdeme, dle tajenky v PL si řekneme, o jaký druh vět jde, jaké se za nimi může psát znaménko a zkusíme vymyslet další věty.