Didaktický popis – 3. hodina Český jazyk (Vyjmenovaná slova, citoslovce, určování slovních druhů)
Materiál obsahuje kompletní 45minutovou přípravu na jazykovou výchovu v rámci projektového mikulášského týdne. Hodina propojuje učivo (slovní druhy, vyjmenovaná slova, citoslovce, mluvnické kategorie) s tematickým obsahem spojeným s tradicí svatého Mikuláše.
1. Běhací diktát – motivační úvod (cca 10 min)
Děti pracují v pohybu – běhají po třídě k rozvěšeným větám s mikulášským obsahem, věty si pamatují a zapisují je do sešitu.
Cíl: procvičení plynulého psaní, pozornosti a základní orientace ve větě.
Kontrola probíhá společně, učitel opravuje i/y. Využít lze loutku „čerta“, který občas záměrně opraví špatně – děti ho opravují.
2. Mikulášův zvukový kufřík – objevujeme citoslovce (cca 10 min)
Učitelka ukáže krabičku s „kartičkami zvuků“ (popisy situací: praskání uhlíku, zvuk andělských křídel, kroky Mikuláše ve sněhu, lekající se čert apod.).
Úkolem dětí je vybrat ze slov rozložených na lavici správné citoslovce nebo sloveso zvuku a zvuk předvést.
Cíl: rozlišovat citoslovce, slovesné zvuky, porozumět významu zvukové nápodoby.
Součástí materiálu je seznam 14 popisů zvuků + řešení.
3. Pracovní list – slovní druhy a mluvnické kategorie (cca 15–20 min)
Děti pracují samostatně.
Úkoly zahrnují:
- Určování slovních druhů ve třech větách z mikulášského prostředí.
- Určení čísla, rodu a pádu vybraných podstatných jmen.
- Určení osoby, čísla a času u sloves.
- Vyjmenovaná slova – použití v kontextu: každé dítě doplní vyjmenované slovo do tematické věty o mikulášské tradici.
V materiálu je přiložen kompletní kontrolní klíč.
















