projektový týden - MIKULÁŠ - 1. h k sestavení podle vaší volby

Počet stran:
16
Velikost: 2.17 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající Libuše Sudová
Nahráno:
Naposledy upraveno:
19. 11. 2025
Sdílet:

Didaktický popis

Materiál je zaměřen na procvičování všech deseti slovních druhů v tematickém rámci mikulášské nadílky. Výuka propojuje jazykové učivo s příběhem, který děti motivuje a zapojuje do činností již od prvních minut hodiny. Úvodní krátký text o Mikulášovi, andělovi a čertovi vytváří přirozený vstup do tématu a podporuje zájem žáků o další práci.

Na příběh navazuje hlavní část hodiny, ve které žáci pracují se slovy v různých jazykových rolích. Materiál je koncipován tak, aby vedl žáky k aktivnímu objevování slovních druhů prostřednictvím třídění, manipulace a vytváření vlastních příkladů. Díky tomu si upevňují základní gramatické znalosti, slovní zásobu i schopnost rozlišovat významy slov.

Skupinová aktivita podporuje spolupráci a komunikaci mezi žáky. Děti třídí kartičky se slovy a společně určují slovní druhy, což umožňuje přirozenou vzájemnou pomoc a porovnávání myšlenek. Následuje společná kontrola, při níž učitel vede děti k přesnému pojmenování jazykových jevů a k odůvodnění správných řešení.

Pracovní list „Čertův pytel“ nabízí možnost jednoduché diferenciace. Žáci zapisují hanlivá a hrubá slova, která znají, a hledají k nim vhodná slova opačného významu. V závěru mají příležitost tvořit vlastní věty se slovy, která vyberou. Aktivita rozvíjí cit pro jazyk, podporuje přemýšlení o vhodné a nevhodné komunikaci a posiluje dovednost tvořit smysluplné věty.

Závěrečná reflexe, kde žáci sdílejí „milá slova pro Mikuláše“, přináší hodině osobní rovinu a prohlubuje porozumění významu pozitivních slov v každodenním životě. Materiál tak kombinuje jazykové učivo, etickou rovinu příběhu i kreativní práci se slovy.

Hodina je vystavěna tak, aby udržela pozornost žáků, střídala aktivity a rozvíjela jejich jazykové dovednosti v kontextu mikulášských tradic.

Tento materiál je součástí řady materiálů k poskládání celého projektového týdne.

Pokud máte zájem, podívejte se i na další.

Děkuji za váš zájem

Mgr- L- Sudová

Další produkty od autora Libuše Sudová

790916
Český jazyk
3., 4., ZŠ – 1. STUPEŇ
Pracovní listy
Milé kolegyně a kolegové, odpusťte mi, prosím chlubení. Já mám totiž dnes ze svého didaktického materiálu strašně
65.00 Kč
498308
Matematika - geometrie
ZŠ – 1. STUPEŇ
Já mám, kdo má
Vážené kolegyně a kolegové, tento materiál jsem vytvořila jako doplněk k učení o geometrických tvarech - trojúhelník
35.00 Kč
554090
Český jazyk
2., 3.
Didaktické hry
Milé kolegyně a kolegové, učíme se ve třídě poznávat slovní druhy. Připravila jsem další obdobu své hry PŘEBÍJENÁ
35.00 Kč
833121
Český jazyk
3., 4., 5.
Pracovní listy
Kniha pro maminku – tvořivý sešit ke Dni matek Vytvořila jsem tento materiál tak, jak bych si sama přála, aby vypadal
45.00 Kč
projektový týden - MIKULÁŠ - 1. h k sestavení podle vaší volby projektový týden - MIKULÁŠ - 1. h k sestavení podle vaší volby
Didaktický popisMateriál je zaměřen na procvičování všech deseti slovních druhů v tematickém rámci mikulášské nadílky. Výuka propojuje jazykové učivo s příběhem, který děti motivuje a zapojuje do činností již od prvních minut hodiny. Úvodní krátký text o Mikulášovi, andělovi a čertovi vytváří přirozený vstup do tématu a podporuje zájem žáků o další práci.Na příběh navazuje hlavní část hodiny, ve které žáci pracují se slovy v různých jazykových rolích. Materiál je koncipován tak, aby vedl žáky k aktivnímu objevování slovních druhů prostřednictvím třídění, manipulace a vytváření vlastních příkladů. Díky tomu si upevňují základní gramatické znalosti, slovní zásobu i schopnost rozlišovat významy slov.Skupinová aktivita podporuje spolupráci a komunikaci mezi žáky. Děti třídí kartičky se slovy a společně určují slovní druhy, což umožňuje přirozenou vzájemnou pomoc a porovnávání myšlenek. Následuje společná kontrola, při níž učitel vede děti k přesnému pojmenování jazykových jevů a k odůvodnění správných řešení.Pracovní list „Čertův pytel“ nabízí možnost jednoduché diferenciace. Žáci zapisují hanlivá a hrubá slova, která znají, a hledají k nim vhodná slova opačného významu. V závěru mají příležitost tvořit vlastní věty se slovy, která vyberou. Aktivita rozvíjí cit pro jazyk, podporuje přemýšlení o vhodné a nevhodné komunikaci a posiluje dovednost tvořit smysluplné věty.Závěrečná reflexe, kde žáci sdílejí „milá slova pro Mikuláše“, přináší hodině osobní rovinu a prohlubuje porozumění významu pozitivních slov v každodenním životě. Materiál tak kombinuje jazykové učivo, etickou rovinu příběhu i kreativní práci se slovy.Hodina je vystavěna tak, aby udržela pozornost žáků, střídala aktivity a rozvíjela jejich jazykové dovednosti v kontextu mikulášských tradic.Tento materiál je součástí řady materiálů k poskládání celého projektového týdne.Pokud máte zájem, podívejte se i na další.Děkuji za váš zájemMgr- L- Sudová
UUCZ-1036061
Český jazyk>Český jazyk - gramatika>Pracovní listy>Přípravy hodiny/lekce>Projekty>4.>5.>ZŠ – 1. STUPEŇ>📖 Čtenářská gramotnost 1. stupeň>👹 Čerti, andělé a Mikuláš
30.00