projektový týden - MIKULÁŠ - 1. h k sestavení podle vaší volby

Počet stran:
16
Velikost: 2.17 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající Libuše Sudová
Nahráno:
Naposledy upraveno:
19. 11. 2025
Sdílet:

Didaktický popis

Materiál je zaměřen na procvičování všech deseti slovních druhů v tematickém rámci mikulášské nadílky. Výuka propojuje jazykové učivo s příběhem, který děti motivuje a zapojuje do činností již od prvních minut hodiny. Úvodní krátký text o Mikulášovi, andělovi a čertovi vytváří přirozený vstup do tématu a podporuje zájem žáků o další práci.

Na příběh navazuje hlavní část hodiny, ve které žáci pracují se slovy v různých jazykových rolích. Materiál je koncipován tak, aby vedl žáky k aktivnímu objevování slovních druhů prostřednictvím třídění, manipulace a vytváření vlastních příkladů. Díky tomu si upevňují základní gramatické znalosti, slovní zásobu i schopnost rozlišovat významy slov.

Skupinová aktivita podporuje spolupráci a komunikaci mezi žáky. Děti třídí kartičky se slovy a společně určují slovní druhy, což umožňuje přirozenou vzájemnou pomoc a porovnávání myšlenek. Následuje společná kontrola, při níž učitel vede děti k přesnému pojmenování jazykových jevů a k odůvodnění správných řešení.

Pracovní list „Čertův pytel“ nabízí možnost jednoduché diferenciace. Žáci zapisují hanlivá a hrubá slova, která znají, a hledají k nim vhodná slova opačného významu. V závěru mají příležitost tvořit vlastní věty se slovy, která vyberou. Aktivita rozvíjí cit pro jazyk, podporuje přemýšlení o vhodné a nevhodné komunikaci a posiluje dovednost tvořit smysluplné věty.

Závěrečná reflexe, kde žáci sdílejí „milá slova pro Mikuláše“, přináší hodině osobní rovinu a prohlubuje porozumění významu pozitivních slov v každodenním životě. Materiál tak kombinuje jazykové učivo, etickou rovinu příběhu i kreativní práci se slovy.

Hodina je vystavěna tak, aby udržela pozornost žáků, střídala aktivity a rozvíjela jejich jazykové dovednosti v kontextu mikulášských tradic.

Tento materiál je součástí řady materiálů k poskládání celého projektového týdne.

Pokud máte zájem, podívejte se i na další.

Děkuji za váš zájem

Mgr- L- Sudová

Další produkty od autora Libuše Sudová

276499
Český jazyk
2., 3., 4.
Didaktické hry
Brožura obsahuje celkem 56 stran A4 k využití + popisy: 16 karet s pohádkovými postavami a tabulkou na přikládání vět z
49.00 Kč
179317
Český jazyk
1.
Didaktické hry
Brožura obsahující námět k procvičování čtení. MEDVÍDCI JDOU DO LESA 3 PROCVIČOVÁNÍ ČTENÍ PÍSMEN A SLABIK M, A, L, E, S
25.00 Kč
598558
Nezařazené k předmětu
ZŠ – 1. STUPEŇ
Přípravy hodiny/lekce
Milé paní učitelky, v mých materiálech jsem připravila již mnoho aktivit, kterými si můžete sestavit kompletní program
49.00 Kč
210898
Český jazyk - čtení
1.
Bingo
BINGO – ČTENÍ PRVNÍCH SLABIK Z PÍSMEN M-A-L-E-S-O-P-U-I Popis: 30 karet ke hře BINGO, kde místo číslic jsou napsané
39.00 Kč
projektový týden - MIKULÁŠ - 1. h k sestavení podle vaší volby projektový týden - MIKULÁŠ - 1. h k sestavení podle vaší volby
Didaktický popisMateriál je zaměřen na procvičování všech deseti slovních druhů v tematickém rámci mikulášské nadílky. Výuka propojuje jazykové učivo s příběhem, který děti motivuje a zapojuje do činností již od prvních minut hodiny. Úvodní krátký text o Mikulášovi, andělovi a čertovi vytváří přirozený vstup do tématu a podporuje zájem žáků o další práci.Na příběh navazuje hlavní část hodiny, ve které žáci pracují se slovy v různých jazykových rolích. Materiál je koncipován tak, aby vedl žáky k aktivnímu objevování slovních druhů prostřednictvím třídění, manipulace a vytváření vlastních příkladů. Díky tomu si upevňují základní gramatické znalosti, slovní zásobu i schopnost rozlišovat významy slov.Skupinová aktivita podporuje spolupráci a komunikaci mezi žáky. Děti třídí kartičky se slovy a společně určují slovní druhy, což umožňuje přirozenou vzájemnou pomoc a porovnávání myšlenek. Následuje společná kontrola, při níž učitel vede děti k přesnému pojmenování jazykových jevů a k odůvodnění správných řešení.Pracovní list „Čertův pytel“ nabízí možnost jednoduché diferenciace. Žáci zapisují hanlivá a hrubá slova, která znají, a hledají k nim vhodná slova opačného významu. V závěru mají příležitost tvořit vlastní věty se slovy, která vyberou. Aktivita rozvíjí cit pro jazyk, podporuje přemýšlení o vhodné a nevhodné komunikaci a posiluje dovednost tvořit smysluplné věty.Závěrečná reflexe, kde žáci sdílejí „milá slova pro Mikuláše“, přináší hodině osobní rovinu a prohlubuje porozumění významu pozitivních slov v každodenním životě. Materiál tak kombinuje jazykové učivo, etickou rovinu příběhu i kreativní práci se slovy.Hodina je vystavěna tak, aby udržela pozornost žáků, střídala aktivity a rozvíjela jejich jazykové dovednosti v kontextu mikulášských tradic.Tento materiál je součástí řady materiálů k poskládání celého projektového týdne.Pokud máte zájem, podívejte se i na další.Děkuji za váš zájemMgr- L- Sudová
UUCZ-1036061
Český jazyk>Český jazyk - gramatika>Pracovní listy>Přípravy hodiny/lekce>Projekty>4.>5.>ZŠ – 1. STUPEŇ>📖 Čtenářská gramotnost 1. stupeň>👹 Čerti, andělé a Mikuláš
30.00