Obsahem materiálu jsou 2 oboustranné pracovní listy, které spojuje téma „Páry na celý život“. Na každém pracovním listu najdete zhruba půlstránkový výchozí text, k němuž se vážou rozmanité úkoly. Tyto úkoly jsou zaměřené na porozumění textu, využívají různé čtenářské strategie a různé metody kritického myšlení, ale také žáky podporují v uvažování a kreativním zpracování vlastních myšlenek. Pracovní listy jsou po vytisknutí ihned připraveny k použití.
Práce s materiálem probíhá ideálně následovně: V rámci evokace můžeme s žáky pátrat např. po různých druzích uspořádání zvířecích skupin, porovnávat, kteří živočichové žijí samotářsky, kteří v páru a kteří ve skupině, třídit živočichy do základních skupin. Následně třídu rozdělíme na dvě skupiny. Každé skupině rozdáme jeden z pracovních listů. Žáci si samostatně přečtou text, na dalších úkolech mohou spolupracovat. Po uplynutí vymezeného času žáky vyzveme k vytvoření dvojic, kdy v každé dvojici budou zástupci obou pracovních listů. Žáci si ve dvojici vymění informace z výchozích textů. V závěrečné fázi reflexe pátráme po tom, které úkoly žákům připadaly zajímavé, jak třeba řešili úkoly k zamyšlení atd. Nad některými z úkolů může vzniknout diskuze, otevírá se zde také prostor pro trénink tvoření různých argumentů nebo trénink mluveného projevu s krátkou přípravou.
Pracovní listy využijete také v případě náhlého suplování, zdravotní indispozice nebo v rámci nutné administrativní chvilky, kterou žáci stráví právě samostatnou prací.