Materiál Rozhovory mezi živočichy zahrnuje 6 dvoustránkových listů s texty. Tyto texty jsou napsány na bázi rozhovoru mezi redaktorem a dvěma vybranými zástupci živočišných tříd. V souboru tak naleznete rozhovor mezi savci, ptáky, rybami, plazy, obojživelníky a hmyzem. Texty se zaměřují na vyvození charakteristických znaků těchto tříd a také na shodnosti a rozdílnosti mezi vybranými živočichy. Na každý tematický text navazuje pracovní list. Na něm naleznete Vennův diagram pro srovnání a také výroky s tvrzeními, na které žáci vybírají odpověď ano-ne na základě porozumění výchozímu textu. Texty s pracovními listy lze využít v předmětu člověk a jeho svět od 4. ročníku. Materiál svým zhotovením směřuje k naplnění očekávaného výstupu CJS-CJS-004-ZV5-017 podle nově revidovaného RVP ZV v rámci rozmanitosti přírody, protože žák porovná jednotlivé organismy z hlediska jejich podobných a odlišných znaků a vzájemné příbuznosti. Celý soubor je vhodný pro černobílý tisk.
Jak s materiálem pracovat?
- Zvolte tematický text.
- Žáci text mohou číst samostatně, ve dvojicích nebo jej můžete číst společně pomocí hlasitého čtení.
- Po přečtení žáci vyplní pracovní list.
- V průběhu čtení je možné v textu podtrhávat informace, např.:
- modrou barvou místo, kde živočich žije
- červeně rozmnožování a péči o mláďata
- žlutě stavbu těla
- zeleně potravu, kterou se živočich živí
- hnědou zajímavosti
- Toto značení informací může žákům pomoci při vyplňování Vennových diagramů, které jsou součásti pracovního listu.
- Dále můžete využít kartičky, které jsou posledním listem tohoto materiálu.
- Každý žák napíše na kartičku do pole “OTÁZKA” libovolnou otázku, která jej při čtení a práci s informacemi napadla, a předá ji spolužákovi.
- Spolužák pod otázku do pole “ODPOVĚĎ” píše svou odpověď.
- Kartičky s otázkami a odpověďmi lze vystavit na tabuli nebo vytvořit informační ceduli.







