Řazení vět – dějová posloupnost z příběhů
Soubor obsahuje 5 krátkých čítankových příběhů, které děti provádějí běžnými i mimořádnými situacemi – z přírody, z domova i z lesa.
Každý příběh je doplněn o 10 vět, které děti po přečtení příběhu stříhají a skládají do správné dějové posloupnosti.
Děti mohou pracovat:
jednotlivě, ve dvojicích nebo ve skupinách,
věty mohou řadit na lavici, na zem nebo na koberec,
mohou pracovat s příběhem před sebou (kontrola podle textu),
nebo bez textu (procvičování paměti, porozumění a logiky).
Soubor rozvíjí:
porozumění čtenému textu,
schopnost sledovat děj a hledat souvislosti,
logické myšlení, paměť a týmovou spolupráci,
představivost – každý příběh doprovází tematický obrázek,
který pomáhá dětem vytvořit si vlastní obraz děje.
Sebekontrola:
Na poslední straně každého příběhu najdete kontrolní kartičky s číselným pořadím vět.
Doporučuji, aby si děti tyto kartičky vystřihly samostatně a měly je uložené na dohodnutém místě – například v krabičce nebo malé bedýnce ve třídě.
Jakmile mají děti úkol hotový, přijdou si pro kartičku se sebekontrolou, porovnají své pořadí s číselným, a poté ji zase vrátí na své místo.
Takto si mohou samostatně zkontrolovat správnost, ale zároveň se učí zodpovědnosti a trpělivosti.
💡 Doporučení:
Aby vám karty vydržely co nejdéle, zalaminujte je nebo si vytiskněte zálohu.
Laminované karty jsou odolné, omyvatelné a mohou sloužit dlouhodobě celé třídě.
Využití:
- čtenářské dílny,
- práce s textem v českém jazyce,
- ranní kruh nebo klidová činnost po přestávce,
- skupinová práce, diferencovaná výuka,
- rozvoj čtenářské gramotnosti i týmové spolupráce.
- práce pro rychlíky
Příběhy v souboru:
- Ztracená rukavička
- Podzimní poklady
- Zvířata v zimě
- Led na rybníku
- Když řežeme spolu
Každý z příběhů přináší dětem nejen jazykový rozvoj, ale i malé životní ponaučení.
Učí je naslouchat, přemýšlet a chápat souvislosti kolem sebe.