Pro koho: 5. - 9. třída
Styl práce: skupinová práce
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ
Výukový materiál se skládá z částí, díky kterým žáci odhalí (nebo zopakují) zákonitosti spodoby znělosti na hranici předpony a kořene. Činnost je založena na detektivní práci, kdy žáci pravidla odhalují postupně sami.
Možný postup:
- Žáci jsou rozděleni do skupin po 3-4 lidech.
- Každá skupina obdrží nedoplněnou tabulku párových souhlásek (str.2), až ji vyluští (Najdi ve třídě schovaný dopis), hledají po třídě ukrytý dopis (tolik dopisů, kolik je skupin - skupina si dopis odnese, další tedy musí hledat jiný).
- Žáci mají v dopisu napsanou otázku, jakmile ji učiteli správně odpoví, získají od něj pexeso spolu s instrukcemi: ‚‚Jakmile najdete dvojici, použijte slovo ve větě. Dvojic si všímejte a pokuste se vyvodit pravidlo.” (Jakmile po předponě se znělou souhláskou následuje souhláska neznělá, vyslovuje se i znělá souhláska v předponě nezněle. Pravopis však zůstává znělý.)
- Každá skupina má svou barvu nebo značku - chodí po stanovištích s předponami, vymýšlí slova a třídí je (na každém stanovišti pracují určitou dobu).