Pro koho: 5. - 9. třída
Styl práce: skupinová práce, práce celé třídy
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ
Výukový materiál provede žáky úvodem (nebo opakováním) do problematiky stavby slova.
Postup:
- Kartičky s částmi slov vystřihneme, zalaminujeme a dírami navlečeme provázek na pověšení na krk.
- Každý z žáků se promění v část slova. Jejich úkolem je najít další části slova tak, aby slova zkompletovali (vždy tři části).
- Ve vzniklých tříčlenných skupinách přemýšlí, proč jsou slova takhle rozdělena. (předpona, kořen, přípona).
- Snaží se do tabulky vymyslet jiná slova.
- Dalším úkolem je postavit se tak, aby žáci ze svých slov vytvořili věty. K dispozici získají spojky, předložky a tečky. (Řešení: Nejlínější záškolák vynechal rozcvičku a vycházku na náměstí. Rozzlobenému vychovateli se vymluvil na... .)
- Žáci vymýšlí, na co se záškolák mohl vymluvit.
- TVOŘENÍ SLOV: žáci získají (samostatně nebo ve tříčlenných skupinách) kartičky předpon, kořenů a přípon. Jejich úkolem je seskládat co nejvíce slov.
Tip: Aktivitu k tvoření slov lze vytisknout na barevné papíry (každá část slova jiná barva) a zalaminovat.