Tento materiál je určen pro žáky 4. a 5. třídy a jeho cílem je propojit matematiku, finanční gramotnost a kreativní aktivity s reálnými životními situacemi, které jsou žákům blízké. Základním tématem je pečení velikonočního mazance, ale otázky a úkoly v materiálu vycházejí z běžného života – od výpočtu nákladů na suroviny, až po práci s textem (pracovní postup), plánování času na různé činnosti a kreativitu.
Co materiál obsahuje?
- Kartičky se surovinami k pečení mazance: Ceny surovin jsou uvedeny v celých číslech, ale součástí materiálu jsou i kartičky bez cen, aby učitelé mohli ceny upravit podle potřeby (například použití desetinných čísel pro starší žáky).
- Pracovní list obsahuje:
Výpočet nákladů – Žáci spočítají, kolik zaplatí za suroviny na jeden mazanec.
Rozpočet – Žáci zjistí, kolik mazanců mohou upéct za 500 Kč.
Vrácení peněz – Po nákupu spočítají, kolik peněz jim prodavačka vrátí a zda jim zbude dost peněz na další nákup másla.
Zvýšení nákupu – Pokud se nákup surovin zdvojnásobí, žáci spočítají, jak se změní cena a zda se vejdou do rozpočtu.
Pracovní postup – Žáci musí správně seřadit kroky receptu, který je rozházený, a zjistit, zda v něm něco nechybí.
- Otázky a úkoly: Doprovodné otázky a úkoly, které umožňují žákům zábavnou formou provádět výpočty, plánování a časování aktivit.
- Kreativní aktivity:
- Dokreslování velikonočního obrázku.
- Úkoly zaměřené na osovou souměrnost.
- Skládání krychle (tělo zajíčka).
- Řešení pracovního listu a také doprovodných úkolů (řešení je připraveno zrcadlově k možnosti tisku na druhou stranu kartiček).
Cíle materiálu:
- Procvičit základní dovednosti finanční gramotnosti: výpočty cen surovin, nákup podle rozpočtu, plánování nákupů.
- Práce s pracovním postupem: analýza, úprava a seřazení kroků pro správný postup pečení velikonočního mazance.
- Rozvíjet časové a matematické dovednosti skrze praktické otázky o plánování času.
- Podporovat kreativitu žáků při výzdobě a dalších velikonočních aktivitách.
Jak s materiálem pracovat?
- Kartičky se surovinami rozmístěte po třídě, aby mohli žáci/dvojice/skupiny pracovat s pracovním listem.
- Doprovodné otázky a úkoly jsou zaměřeny na praktické výpočty a rozvoj čtenářské gramotnosti. Můžete je rozmístit po třídě, aby žáci chodili a snažili se jednotlivé otázky správně zodpovědět. Své odpovědi mohou ihned samostatně kontrolovat díky řešení na druhé straně. Další možnost je pracovat s kartičkami společně v rámci třídy/skupin.
- Kreativní aktivity jsou skvělé pro závěr hodiny nebo jako samostatná cvičení, která rozvíjejí vizuální a prostorovou představivost žáků.
Materiál je k dispozici v barevné i černobílé verzi, aby si učitelé mohli vybrat podle možností.