Pro koho je určen?
Pro žáky 4.–5. ročníku ZŠ.
Listy nevyžadují žádné předchozí znalosti o tématu a jsou plně použitelné v běžné výuce.
Co materiál obsahuje?
Soubor tvoří šest samostatných listů – každý přináší jiný typ úkolů a rozvíjí odlišné dovednosti:
1. Popletený recept mistra pekaře
V zaprášeném sešitě starého pekaře je recept, který někdo úplně zamotal.
Žáci zkoumají jednotlivé kroky, hledají chyby, doplňují obrázky a vracejí receptu logiku. Nakonec sami popíší, jak by vypadala jejich vlastní „kouzelná vánočka“.
Rozvíjí: čtení s porozuměním, logické myšlení, tvořivé psaní.
2. Pekařství U Tří copánků
V malé vesnici je rušno – pekař má plno objednávek a potřebuje pomoc!
Žáci počítají, kolik mouky, vajec a másla bude potřeba, porovnávají ceny surovin a zjišťují, kolik pekař vydělá. Stávají se „učedníky pekaře“, kteří uvažují nad reálnými běžnými situacemi.
Rozvíjí: práce s tabulkou, násobení, slovní úlohy, rozhodování.
3. Cena vánočky včera a dnes
Jak je možné, že stála vánočka před třiceti lety o tolik méně?
Žáci sledují, jak se ceny měnily napříč lety, doplňují údaje do grafu a zkoumají, proč se cena stále zvyšuje. Poprvé si uvědomují, co znamená růst cen a přemýšlí, co ji zavinilo.
Rozvíjí: finanční gramotnost, práce s grafem, kritické myšlení.
4. Cesta surovin až k nám na stůl
Každá surovina má svůj příběh – od pole až na vánoční stůl.
Žáci zkoumají původ surovin, doplňují kde se co vyrábí, odhalují země původu a vytvářejí vlastní „cestu suroviny“. Objevují, že vánočka není samozřejmost, ale výsledek práce mnoha lidí.
Rozvíjí: přírodověda, potravinové řetězce, geografické povědomí.
5. Tajemství české vánočky
Žáci pátrají po původu slavnostního pečiva zvaného „calta“. Zjišťují, co znamenala symbolika pramenů, jak fungovaly řemeslné cechy a proč památku této tradice chránili už lidé v době Karla IV.
Rozvíjí: práce s historickým textem, čtenářství, porozumění tradicím.
6. Vánočka ve světě
Žáci cestují v duchu po Evropě a objevují, že každá země má svůj vánoční chléb – německý Stollen, francouzské Brioche de Noël, italské Panettone…
Porovnávají vzhled, chutě a tradice, doplňují anglická slovíčka a tvoří vlastní vánočku v angličtině.
Rozvíjí: mezipředmětové propojení s angličtinou, porovnávání kultur, geografii.









