Fyzikální a chemické děje, skupenství látek a plazma

Předmět:
Počet stran:
15
Velikost: 8.4 MB
Typ souboru: pdf
Prodávající PavMa
Nahráno:
Naposledy upraveno:
29. 9. 2025
Sdílet:

Fyzikální a chemické děje, skupenství látek a plazma

Materiál shrnuje základní učivo o fyzikálních a chemických dějích, přeměnách skupenství látek a rozšiřuje téma o plazmu a blesky jako přírodní ukázku čtvrtého skupenství hmoty. Obsahuje pracovní cvičení s obrázky, doplňovačky, schémata i jednoduchý výpočet. Žáci tak poznávají základní rozdíly mezi fyzikálními a chemickými ději, upevňují si názvy skupenských změn, uvědomují si reálné příklady z každodenního života a učí se chápat plazmu a blesk jako atraktivní součást přírody.

Zařazení tématu

  • Ročník: 8.–9. třída ZŠ (dle ŠVP – chemie, případně fyzika v mezipředmětovém propojení)
  • Téma: Stavba a vlastnosti látek – skupenství látek a jejich přeměny, fyzikální a chemické děje, plazma jako čtvrté skupenství hmoty
  • Časová dotace: 1–2 vyučovací hodiny

Žáci:

  • rozlišují fyzikální a chemické děje na základě příkladů,
  • znají a používají názvy skupenských změn, doplňují schéma přeměn,
  • uvádějí konkrétní příklady k jednotlivým skupenským změnám,
  • chápou, že plazma je čtvrté skupenství hmoty, znají jeho přírodní i technické výskyty,
  • dokáží vysvětlit princip vzniku blesku a znají základní zásady bezpečného chování při bouřce,
  • umí vypočítat vzdálenost bouřky jednoduchým přepočtem.

 

  • Materiál může sloužit jako pracovní list do hodiny (žáci vyplňují postupně).
  • Lze využít i jen části materiálu pro opakování (např. jen fyzikální a chemické děje nebo jen plazma a blesky).
  • Souhrnné texty lze použít jako zápis do sešitu (ušetří čas, žáci se soustředí na procvičování a diskuzi).
  • Obsahuje řešení a je připraven i k ekonomickému tisku.

Materiál podporuje porozumění základním pojmům chemie, propojuje je s fyzikou a s reálným životem. Díky atraktivnímu tématu blesků a plazmatu pomáhá žáky zaujmout a usnadňuje jim zapamatování učiva. Učitel získává připravený pracovní list s řešením, který lze využít přímo ve výuce nebo jako opakovací materiál.

Další produkty od autora PavMa

925885
Matematika
SŠ, ZŠ – 1. STUPEŇ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Výzdoba třídy
Devítka – královna čísel ČERNOBÍLÁ VERZE Tato tematická nástěnka je věnovaná jednomu z nejzajímavějších a
40.00 Kč
644448
Německý jazyk
ZŠ – 2. STUPEŇ
Pexeso
Materiál obsahuje: 20 kartiček s popisem objektu prostřednictvím přídavných jmen 20 kartiček s obrázkem popisovaného
40.00 Kč
762903
Německý jazyk
7., 8., 9., SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Materiál obsahuje: 6 textů k doplnění základních tvarů sloves Řešení všech textů Procvičování sloves haben a sein (a
40.00 Kč
653885
Chemie
ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Materiál obsahuje: 8 listů o vlastnostech karboxylových kyselin - vždy jedna známá kyselina na jedné straně 8 hracích
45.00 Kč
Fyzikální a chemické děje, skupenství látek a plazma Fyzikální a chemické děje, skupenství látek a plazma
Fyzikální a chemické děje, skupenství látek a plazmaMateriál shrnuje základní učivo o fyzikálních a chemických dějích, přeměnách skupenství látek a rozšiřuje téma o plazmu a blesky jako přírodní ukázku čtvrtého skupenství hmoty. Obsahuje pracovní cvičení s obrázky, doplňovačky, schémata i jednoduchý výpočet. Žáci tak poznávají základní rozdíly mezi fyzikálními a chemickými ději, upevňují si názvy skupenských změn, uvědomují si reálné příklady z každodenního života a učí se chápat plazmu a blesk jako atraktivní součást přírody.Zařazení tématuRočník: 8.–9. třída ZŠ (dle ŠVP – chemie, případně fyzika v mezipředmětovém propojení)Téma: Stavba a vlastnosti látek – skupenství látek a jejich přeměny, fyzikální a chemické děje, plazma jako čtvrté skupenství hmotyČasová dotace: 1–2 vyučovací hodinyŽáci:rozlišují fyzikální a chemické děje na základě příkladů,znají a používají názvy skupenských změn, doplňují schéma přeměn,uvádějí konkrétní příklady k jednotlivým skupenským změnám,chápou, že plazma je čtvrté skupenství hmoty, znají jeho přírodní i technické výskyty,dokáží vysvětlit princip vzniku blesku a znají základní zásady bezpečného chování při bouřce,umí vypočítat vzdálenost bouřky jednoduchým přepočtem. Materiál může sloužit jako pracovní list do hodiny (žáci vyplňují postupně).Lze využít i jen části materiálu pro opakování (např. jen fyzikální a chemické děje nebo jen plazma a blesky).Souhrnné texty lze použít jako zápis do sešitu (ušetří čas, žáci se soustředí na procvičování a diskuzi).Obsahuje řešení a je připraven i k ekonomickému tisku.Materiál podporuje porozumění základním pojmům chemie, propojuje je s fyzikou a s reálným životem. Díky atraktivnímu tématu blesků a plazmatu pomáhá žáky zaujmout a usnadňuje jim zapamatování učiva. Učitel získává připravený pracovní list s řešením, který lze využít přímo ve výuce nebo jako opakovací materiál.
UUCZ-980044
Chemie>Pracovní listy>Testy a písemky>8.>9.>SŠ>ZŠ – 2. STUPEŇ
45.00