Jak se naučit názvosloví a chemické vzorce oxidů formou hry? Aktivní hra, kde se zapojí všichni žáci pomocí rozlosovaných kartiček chemických prvků a oxidačních čísel.
Obsah materiálu:
dvě úrovně obtížnost
nižší úroveň:
-10 kartiček značek chemických prvků s českým názvem
-8 kartiček oxidačních čísel s koncovkamií
vyšší úroveň:
-10 kartiček značek chemických prvků
-8 kartiček oxidačních čísel
volné kartičky na další chemické prvky
15 příkladů chemických vzorců oxidů
Návod hry:
- Učitel vystřihá a zalaminuje kartičky, aby se daly opakovaně použít.
- Učitel si vezme kartičku chemického prvku kyslíku se svým oxidačním číslem, který bude prezentovat.
- Rozloží kartičky s ostatními prvky a ox. čísly na stůl.
- Každý žák si vylosuje buď jeden prvek nebo jedno ox. číslo. (Případně přizpůsobte podle počtu žáků ve třídě.)
- Učitel napíše na tabuli název libovolného oxidu buď z příkladů v materiálu nebo vlastní.
- Přihlásí se žák, který představuje daný prvek v sloučenině na tabuli a žák, který představuje oxidační číslo této sloučeniny.
- Společně pak na tabuli napíší chemický vzorec oxidu a s učitelem zhodnotí správnost.
- Žáci pak mohou sami navrhnout další názvosloví oxidů.
Rozsah materiálu:
– průvodní list (1 strana A4), 18 kartiček nižší úrovně (1 strana A4), 18 kartiček vyšší úrovně (1 strana A4), prázdné kartičky k libovolnému použití (1 strana A4), příklady chemických vzorců oxidů (1 strana A4).
Pomůcky:
–nůžky a laminovací sada
– tabule
Využití:
– procvičování názvosloví a chemických vzorců oxidů zábavnou formou
– kartičky vhodné k opakovanému použití
– lze tisknout barevně i černobíle