Pro koho: sedmá třída
Styl práce: samostatná práce, skupinová práce
Typ materiálu: vzdělávací materiál pro druhý stupeň ZŠ
Ve výukovém materiálu se žáci promění ve zvědy, kteří musí na pokyn císaře Svaté říše římské odcestovat do daleké Byzance a sbírat pro něj o téhle zemi informace.
Před samotným počátkem hodiny pedagog ve třídě ukryje kartičky (32 karet) s informacemi (mnohdy zašifrovanými). Výhodou je, pokud se hodina může odehrávat v jiné místnosti než ve třídě. Učitel pak má dostatečné množství času pro ukrytí. Bonusem je, pokud prostory nabízí i vytvoření ,,opičí dráhy” - různé překážky v cestě. Přece jen cesta ve středověku do vzdálené země nebyla snadná.
V rámci hodiny se pedagog promění v císaře a přečte prohlášení, kterým vyšle své poddané do Byzantské říše. Žáci pak mají za úkol získat informace (najít kartičky). Poté žáci chodí mezi sebou, doptávají se a zjišťují informace, protože jejich kartička jim nemusela samotná postačit a císař by se jistě zlobil, kdyby nedostal informaci celou. Poté, když si jsou žáci jistí, že už všechno vědí a mají ve všem jasno, se vrací k císaři, aby mu sdělili zprávu o daleké zemi. Může mluvit každý za sebe nebo např. zvolit několik mluvčích. Císař se může doptávat na detaily.