Tento materiál obsahuje 10 stran A4, na které jsou tyto typy elektráren:
- vodní
- na biomasu
- větrná
- uhelná
- fúzní
- přílivová/vlnová
- jaderná
- geotermální
- sluneční - zvlášť fotovoltaická a zrcadlová
Pracovní list se skládá ze 3 částí:
1. část - princip
V první části - PRINCIP - si žáci upevňují princip vzniku elektrické energie u dané elektárny tím, že mají za úkol ve správném pořadí překreslit pořadí vzniku elektřiny.
Jedná se jen o jednoduché náčrtky, žáci mohou případně pouze psát texty pod obrázky ve správném pořadí
UPOZORNĚNÍ: jedná se samozřejmě pouze o zjedno-dušený princip výroby energie - ale podle mě naprosto dostatečný pro základní školu.
2. část - výhody a nevýhody
V druhé části - VÝHODY A NEVÝHODY - žáci přemýšlejí a diskutují, kolik hvězdiček z 5 dají dané vlastnosti elektrárny.
Nejsou správné odpovědi, diskuze je zásadní součástí tohoto materiálu.
Jestli jedna hvězdička znamená “vůbec”, popř. jak se s tím vypořádat, už je na žácích, popř. se domluvte předem.
“Vůbec” může znamenat třeba i to, že nevybarví žádnou hvězdičku.
3. část - kde se dá vybudovat
Třetí část - KDE SE DÁ VYBUDOVAT - je asi nejlehčí, ale přesto mi připadá důležitá, aby se žáci zamysleli, kde vlastně se daná elektrárna dá využít - opět na celkem pěknou diskuzi.
Zejména při odpovědi “Všude.” - pak je třeba diskutovat o ekonomickém hledisku, ekologickém, dopravě, zdrojích atd.
Všechny elektrárny?
Jestli využijete všechny elektrárny je čistě na vás, fúzní či vlnovou můžete vynechat.
Biomasa, jaderná
Vím, že elektrárna na biomasu a jaderná elektrárna jsou v principu tepelné, ale já je dávám prostě zvlášť, protože je beru jako speciální.
Možnosti práce s materiálem
Jistě vás napadne plno způsobů, já zde nabízím například tyto:
- dvojice - jedna dvojice dostane STEJNOU elektrárnu, vyplní a poté se podívají, jak to mají a diskutují, co a proč mají jinak
- skupiny - podobné, ale celá např. trojice vyplní JEDEN list a pak diskutují s jinou trojicí
- před třídou - skupina dostane elektrárnu, vyplní a pak před skupinou vysvětluje a obhajuje, proč dali tolik a tolik hvězdiček a další z listu
- porovnej s učitelem - učitel také listy vyplní a poté, co mají vyplněno žáci (samostatně, skupiny) se jdou podívat, jak vyplnil učitel - následuje opět diskuze
- nástěnka - po vyplnění žáci své listy někde vystaví a čtou si, co dali ostatní - ať už u stejné elektrárny (ty dáme asi vedle sebe), či u jiných - dělají si poznámky a pak jdou diskutovat za těmi, u kterých by dali něco jinak
- zápis do sešitu - při tisku na A5 by šly i tyto listy přímo nalepit do sešitu, vložit do portfolia jako zápis k látce
...plus plno dalších možností, které vás napadnou.
Zafoliovat nebo ne?
To je samozřejmě na vás, já jsem pro zafoliování. Pak vyrobíte jednou a máte navždy, jen se smaže smazatelná fixa.
Vše se dá vytisknout i černobíle, ale jinak jsou elektrárny rozlišeny barevně.
Bonus
Jako bonusový materiál je přiložena jedna A4, která se dá využít i samostatně - zde žáci pouze vybírají výhody a nevýhody.
Do zelené části u každé elektrárny píší čísla - výhody.
Do červené části píší písmena - nevýhody.
A opět plno metod práce jen s tímto jedním listem.
Hlavně ta diskuze, obhajování názorů, přijímání názorů.
Snad vám tento materiál zpestří výuku a užijete si diskuzi žáků, jejich obhajování názorů, argumentaci a mnoho dalších kompetencí.
Jiří Grambal