Elektrárny - princip, výhody a nevýhody

Předmět:
Kategorie:
Počet stran:
11
Velikost: 8.43 MB
Typ souboru: zip
Prodávající Jiří Grambal
Nahráno:
Naposledy upraveno:
29. 5. 2025
Sdílet:

Tento materiál obsahuje 10 stran A4, na které jsou tyto typy elektráren:

  • vodní
  • na biomasu
  • větrná
  • uhelná
  • fúzní
  • přílivová/vlnová
  • jaderná
  • geotermální
  • sluneční - zvlášť fotovoltaická a zrcadlová

Pracovní list se skládá ze 3 částí:

 

1. část - princip

V první části - PRINCIP - si žáci upevňují princip vzniku elektrické energie u dané elektárny tím, že mají za úkol ve správném pořadí překreslit pořadí vzniku elektřiny.

Jedná se jen o jednoduché náčrtky, žáci mohou případně pouze psát texty pod obrázky ve správném pořadí

UPOZORNĚNÍ: jedná se samozřejmě pouze o zjedno-dušený princip výroby energie - ale podle mě naprosto dostatečný pro základní školu.

 

2. část - výhody a nevýhody

V druhé části - VÝHODY A NEVÝHODY - žáci přemýšlejí a diskutují, kolik hvězdiček z 5 dají dané vlastnosti elektrárny.

Nejsou správné odpovědi, diskuze je zásadní součástí tohoto materiálu.

Jestli jedna hvězdička znamená “vůbec”, popř. jak se s tím vypořádat, už je na žácích, popř. se domluvte předem.

“Vůbec” může znamenat třeba i to, že nevybarví žádnou hvězdičku.

 

3. část - kde se dá vybudovat

Třetí část - KDE SE DÁ VYBUDOVAT - je asi nejlehčí, ale přesto mi připadá důležitá, aby se žáci zamysleli, kde vlastně se daná elektrárna dá využít - opět na celkem pěknou diskuzi.

Zejména při odpovědi “Všude.” - pak je třeba diskutovat o ekonomickém hledisku, ekologickém, dopravě, zdrojích atd.

 

Všechny elektrárny?

Jestli využijete všechny elektrárny je čistě na vás, fúzní či vlnovou můžete vynechat.

 

Biomasa, jaderná

Vím, že elektrárna na biomasu a jaderná elektrárna jsou v principu tepelné, ale já je dávám prostě zvlášť, protože je beru jako speciální.

 

Možnosti práce s materiálem

Jistě vás napadne plno způsobů, já zde nabízím například tyto:

  • dvojice - jedna dvojice dostane STEJNOU elektrárnu, vyplní a poté se podívají, jak to mají a diskutují, co a proč mají jinak
  • skupiny - podobné, ale celá např. trojice vyplní JEDEN list a pak diskutují s jinou trojicí
  • před třídou - skupina dostane elektrárnu, vyplní a pak před skupinou vysvětluje a obhajuje, proč dali tolik a tolik hvězdiček a další z listu
  • porovnej s učitelem - učitel také listy vyplní a poté, co mají vyplněno žáci (samostatně, skupiny) se jdou podívat, jak vyplnil učitel - následuje opět diskuze
  • nástěnka - po vyplnění žáci své listy někde vystaví a čtou si, co dali ostatní - ať už u stejné elektrárny (ty dáme asi vedle sebe), či u jiných - dělají si poznámky a pak jdou diskutovat za těmi, u kterých by dali něco jinak
  • zápis do sešitu - při tisku na A5 by šly i tyto listy přímo nalepit do sešitu, vložit do portfolia jako zápis k látce

...plus plno dalších možností, které vás napadnou.

 

Zafoliovat nebo ne?

To je samozřejmě na vás, já jsem pro zafoliování. Pak vyrobíte jednou a máte navždy, jen se smaže smazatelná fixa.

Vše se dá vytisknout i černobíle, ale jinak jsou elektrárny rozlišeny barevně.

 

Bonus

 

Jako bonusový materiál je přiložena jedna A4, která se dá využít i samostatně - zde žáci pouze vybírají výhody a nevýhody.

Do zelené části u každé elektrárny píší čísla - výhody.

Do červené části píší písmena - nevýhody.

A opět plno metod práce jen s tímto jedním listem.

Hlavně ta diskuze, obhajování názorů, přijímání názorů.

 

 Snad vám tento materiál zpestří výuku a užijete si diskuzi žáků, jejich obhajování názorů, argumentaci a mnoho dalších kompetencí.

Jiří Grambal

Další produkty od autora Jiří Grambal

609057
Matematika
ZŠ – 2. STUPEŇ
Ostatní
Dělení zlomků – pruhy 120 příkladů 3 obtížnosti oboustranné (zadání a řešení) Tento materiál slouží žákům k procvičování
35.00 Kč
334923
Fyzika
ZŠ – 2. STUPEŇ
Skládačky
Převody jednotek délky - zábavné spojování dvojic Materiál je určený k procvičení převodů jednotek žáků 2. stupně. Žáci
65.00 Kč
384941
Fyzika
6., 7., 8., 9., SŠ, ZŠ – 2. STUPEŇ
Pracovní listy
Převody jednotek délky – vlastní metoda pomocí pruhů s postupnými výpočty Smysl materiálu Smyslem tohoto materiálu je
120.00 Kč
334924
Fyzika
ZŠ – 2. STUPEŇ
Skládačky
Převody jednotek objemu - zábavné spojování dvojic Materiál je určený k procvičení převodů jednotek žáků 2. stupně. Žáci
65.00 Kč
Elektrárny - princip, výhody a nevýhody Elektrárny - princip, výhody a nevýhody
Tento materiál obsahuje 10 stran A4, na které jsou tyto typy elektráren:vodnína biomasuvětrnáuhelnáfúznípřílivová/vlnovájadernágeotermálnísluneční - zvlášť fotovoltaická a zrcadlováPracovní list se skládá ze 3 částí: 1. část - principV první části - PRINCIP - si žáci upevňují princip vzniku elektrické energie u dané elektárny tím, že mají za úkol ve správném pořadí překreslit pořadí vzniku elektřiny.Jedná se jen o jednoduché náčrtky, žáci mohou případně pouze psát texty pod obrázky ve správném pořadíUPOZORNĚNÍ: jedná se samozřejmě pouze o zjedno-dušený princip výroby energie - ale podle mě naprosto dostatečný pro základní školu. 2. část - výhody a nevýhodyV druhé části - VÝHODY A NEVÝHODY - žáci přemýšlejí a diskutují, kolik hvězdiček z 5 dají dané vlastnosti elektrárny.Nejsou správné odpovědi, diskuze je zásadní součástí tohoto materiálu.Jestli jedna hvězdička znamená “vůbec”, popř. jak se s tím vypořádat, už je na žácích, popř. se domluvte předem.“Vůbec” může znamenat třeba i to, že nevybarví žádnou hvězdičku. 3. část - kde se dá vybudovatTřetí část - KDE SE DÁ VYBUDOVAT - je asi nejlehčí, ale přesto mi připadá důležitá, aby se žáci zamysleli, kde vlastně se daná elektrárna dá využít - opět na celkem pěknou diskuzi.Zejména při odpovědi “Všude.” - pak je třeba diskutovat o ekonomickém hledisku, ekologickém, dopravě, zdrojích atd. Všechny elektrárny?Jestli využijete všechny elektrárny je čistě na vás, fúzní či vlnovou můžete vynechat. Biomasa, jadernáVím, že elektrárna na biomasu a jaderná elektrárna jsou v principu tepelné, ale já je dávám prostě zvlášť, protože je beru jako speciální. Možnosti práce s materiálemJistě vás napadne plno způsobů, já zde nabízím například tyto:dvojice - jedna dvojice dostane STEJNOU elektrárnu, vyplní a poté se podívají, jak to mají a diskutují, co a proč mají jinakskupiny - podobné, ale celá např. trojice vyplní JEDEN list a pak diskutují s jinou trojicípřed třídou - skupina dostane elektrárnu, vyplní a pak před skupinou vysvětluje a obhajuje, proč dali tolik a tolik hvězdiček a další z listuporovnej s učitelem - učitel také listy vyplní a poté, co mají vyplněno žáci (samostatně, skupiny) se jdou podívat, jak vyplnil učitel - následuje opět diskuzenástěnka - po vyplnění žáci své listy někde vystaví a čtou si, co dali ostatní - ať už u stejné elektrárny (ty dáme asi vedle sebe), či u jiných - dělají si poznámky a pak jdou diskutovat za těmi, u kterých by dali něco jinakzápis do sešitu - při tisku na A5 by šly i tyto listy přímo nalepit do sešitu, vložit do portfolia jako zápis k látce...plus plno dalších možností, které vás napadnou. Zafoliovat nebo ne?To je samozřejmě na vás, já jsem pro zafoliování. Pak vyrobíte jednou a máte navždy, jen se smaže smazatelná fixa.Vše se dá vytisknout i černobíle, ale jinak jsou elektrárny rozlišeny barevně. Bonus Jako bonusový materiál je přiložena jedna A4, která se dá využít i samostatně - zde žáci pouze vybírají výhody a nevýhody.Do zelené části u každé elektrárny píší čísla - výhody.Do červené části píší písmena - nevýhody.A opět plno metod práce jen s tímto jedním listem.Hlavně ta diskuze, obhajování názorů, přijímání názorů.  Snad vám tento materiál zpestří výuku a užijete si diskuzi žáků, jejich obhajování názorů, argumentaci a mnoho dalších kompetencí.Jiří Grambal
UUCZ-892989
Fyzika>Pracovní listy>8.>9.>ZŠ – 2. STUPEŇ
50.00