Úniková hra
ELEKTRICKÝ OBVOD
Průvodní list
Úniková hra obsahuje:
- 4 tematická stanoviště/místnosti:
- Diagnostika poruchy v elektrickém obvodu
- Správné zapojení elektrického obvodu
- Odporový kód
- Elektrický kvíz
Vhodné pro 2 st. ZŠ a SŠ. Časová náročnost: 45 min. Hra je připravena v barevné i černobílé verzi.
Potřebné vybavení k ÚNIKOVÉ HŘE:
Pomůcky a rekvizity:
- Tabulka nebo papír na výpočty.
- Symbolická odměna (např. diplom, bonbóny).
- Simulovaný „řídicí panel“ (klávesnice s kódem nebo jednoduchý uzamykatelný box).
- Nastavitelný zámek na 4 čísla v případě použití boxu/truhly
Elektrotechnické pomůcky:
Stanoviště č. 1
- Varianta 1
- elektrotechnické součástky dle zvoleného schématu
- měřící přístroje - multimetr, zkoušečky apod
- Varianta 2 - vytisknuté materiály oboustranně!
Stanoviště č. 2
- elektrotechnické součástky - baterie (tužkové monočlánky AA 1,5V), LED diody (ideálně v panelu), bzučák, odpory, kondenzátory, tlačítka, spínače, přepínače - dle vybraného schématu
Tip: je možné využít stavebnici Voltík I., nebo II.
Stanoviště č. 3
- Varianta 1
- tabulka s hodnotami odporů dle barevného značení
- různé hodnoty rezistorů zapojené sériovo-paralelně
- Varianta 2
- vytisknuté materiály (může být navíc kalkulačka)
Stanoviště č. 4
- vytištěné materiály
Scénář hry:
- Místnost je upravena jako dispečink a servisní stanoviště.
- Hra obsahuje 4 stanoviště, které týmy řeší postupně. Na každém stanovišti část problému identifikují a opravují.
- Po splnění úkolu na jednom stanovišti získají kód nebo klíč k dalšímu.
- Poslední úkol otevře "trezor" s hlavním přepínačem, který obnoví energii.
Finále hry:
- Po splnění úkolů ze všech stanovišť žáci sestaví kompletní heslo nebo získají klíč.
- Tým odemkne symbolický "trezor" s hlavním přepínačem.
- Po "zapnutí" hlavního přepínače se symbolicky obnoví dodávka energie a město je zachráněno.
Organizační poznámky:
- Rozložení prostoru: Stanoviště by měla být jasně označena a vybavena všemi potřebnými pomůckami.
- Časový limit: 45–60 minut pro celou hru.
- Hodnocení: Tým, který dokončí hru nejrychleji, vyhrává. Alternativně lze bodovat správnost řešení jednotlivých úkolů.