Úniková hra obsahuje 4 tematická stanoviště:
- Dekódování varovné zprávy
- Analýza vadného senzoru
- Naprogramování jednoduchého algoritmu
- Vyhodnocení jednoduché řídící logiky
Vhodné pro SŠ při práci ve skupinách, dvojicích nebo i samostatně.
Časová náročnost: 45 min.
Úroveň hráčů: 1. ročník na SŠ
Všechny potřebné materiály jsou připravené k tisku ČERNOBÍLE.
Hra obsahuje záznamový arch pro žáky.
Podrobnější popis stanovišť:
- Dekódování varovné zprávy
- 6 zpráv pro dekódování (+ tabulky symbolů a zkratek)
- Analýza vadného senzoru
- 6 tabulek pro analýzu chybného senzoru (+ katalogové listy senzorů)
- Naprogramování jednoduchého algoritmu
- 6 příkladů zadání jednoduchého algoritmu pomocí podmínek
- Vyhodnocení jednoduché řídící logiky
- 6 příkladů k vyhodnocení
Vhodné pro 1. ročník SŠ při práci ve skupinách, dvojicích nebo i samostatně.
Časová náročnost: 45 min.
Specifické dovednosti podle úkolů:
1.Dekódování zpráv (stanoviště č. 1):
Práce s datovými formáty, jako jsou binární kód nebo ASCII, základní principy přenosu dat (přeložení zprávy dle dostupných tabulek a jejich interpretace).
2. Analýza senzorů (stanoviště č. 2):
Identifikace a interpretace parametrů senzorů, řešení problémů s nefunkčními senzory (návrh použití jiného senzoru dle katalogových listů a dostupných informací v nich uvedených).
3. Programování logiky (stanoviště č. 3):
Aplikace podmíněných příkazů, základní algoritmizace a logické myšlení (návrh jednoduchého programu za použití podmínek).
4. Řídicí logika (stanoviště č. 4):
Tvorba sekvencí příkazů pro efektivní řízení procesu (správné seřazení jednotlivých kroků v sekvenci příkazů).
Potřebné vybavení (pomůcky a rekvizity):
- Vytištěné materiály
- Tabulka nebo papír na výpočty.
- Symbolická odměna (např. diplom, bonbóny).
Tip: Doporučuji materiály vytisknout jednostranně či oboustranně a zalaminovat ve velikosti A4 nebo A5 (dle stanoviště).
Scénář hry:
- Scénář hry je sdělen v úvodu hry.
- Hra obsahuje 4 stanoviště, které týmy (dvojice nebo jednotlivec) řeší postupně.
- Každé stanoviště má 6 příkladů, ze kterých může vyučující vybírat
Organizační poznámky:
- Rozložení prostoru: Stanoviště by měla být jasně označena a vybavena všemi potřebnými pomůckami.
- Časový limit: 45 minut pro celou hru.
- Hodnocení: Tým (dvojice nebo jednotlivec), který dokončí hru nejrychleji, vyhrává. Alternativně lze bodovat správnost řešení jednotlivých úkolů.