Úniková hra - Základy automatizace 2

Ročník:
Počet stran:
53
Velikost: 4.23 MB
Typ souboru: zip
Prodávající Veronika Věcková
Nahráno:
Naposledy upraveno:
29. 1. 2025
Sdílet:

Úniková hra obsahuje 4 stanoviště:

  • Dekódování chybového hlášení
  • Kontrola a kalibrace měřicích zařízení
  • Řízení dopravníkového systému
  • Sestavení řídící logiky

Vhodné od 2. ročníku na SŠ při práci ve skupinách, dvojicích nebo i samostatně.

Časová náročnost: 45 min.

Obsah únikové hry je volen dle RVP pro SOV.

 

Základní scénář:

V moderní továrně došlo k poruše hlavního řídicího systému. Studenti jako týmy specialistů mají za úkol obnovit provoz a zabránit hrozící havárii. Musí splnit sérii úkolů na jednotlivých stanovištích, kde budou postupně opravovat chyby, analyzovat data a programovat systémy. Čas běží a v továrně zbývá jen 45 minut do úplného vypnutí!

 

Pokyny k organizaci:

Rozdělte se do 4 skupin a stanoviště absolvujte v tomto pořadí:

Stanoviště č.

Skupina 1:                                      

Skupina 2:                                      

Skupina 3:                                       1

Skupina 4:                                       2

 

Jiné rozdělení a systém hry Vám sdělí vyučující!

 

Podrobnější popis stanovišť:

  • Dekódování chybového hlášení
    • 6 zpráv pro dekódování (+ převodní tabulka a tabulky symbolů a zkratek)
  • Kontrola a kalibrace měřicích zařízení
    • Varianta 1: 6 tabulek pro analýzu chybného senzoru (+ katalogové listy senzorů)
  • Řízení dopravníkového systému
    • Varianta 1: 6 příkladů zadání 
  • Sestavení řídící logiky
    • 6 příkladů k vyhodnocení 

 

Specifické dovednosti podle úkolů:

  • Dekódování zpráv (stanoviště č. 1): 

Práce s datovými formáty, jako jsou binární kód nebo ASCII, základní principy přenosu dat (přeložení zprávy dle dostupných tabulek a jejich interpretace).

  • Analýza senzorů (stanoviště č. 2): 

Identifikace a interpretace parametrů senzorů, řešení problémů s nefunkčními senzory (návrh na kalibraci senzoru dle vyhodnocení překročení referenčních hodnot).

  • Programování logiky (stanoviště č. 3): 

Aplikace podmíněných příkazů, základní algoritmizace a logické myšlení (návrh jednoduchého programu za použití podmínek). 

  • Řídicí logika (stanoviště č. 4): 

Tvorba sekvencí příkazů pro efektivní řízení procesu (správné seřazení jednotlivých kroků v sekvenci příkazů).

 

 

Potřebné vybavení (pomůcky a rekvizity):

  • Vytištěné materiály
  • Tabulka nebo papír na výpočty.
  • Symbolická odměna (např. diplom, bonbóny).

Tip: Doporučuji materiály vytisknout jednostranně či oboustranně a zalaminovat!

 

Scénář hry:

  • Scénář hry je sdělen v úvodu hry.
  • Hra obsahuje 4 stanoviště, které týmy (dvojice nebo jednotlivec) řeší postupně.
  • Každé stanoviště má 6 příkladů, ze kterých může vyučující vybírat 

Organizační poznámky:

  • Rozložení prostoru: Stanoviště by měla být jasně označena a vybavena všemi potřebnými pomůckami.
  • Časový limit: 45 minut pro celou hru.
  • Hodnocení: Tým (dvojice nebo jednotlivec), který dokončí hru nejrychleji, vyhrává. Alternativně lze bodovat správnost řešení jednotlivých úkolů.

Finále hry:

  • Po splnění úkolů ze všech stanovišť žáci odevzdají vyučujícímu záznamový arch na kontrolu.
  • Vyučující provede kontrolu zapsaných výsledků (závěrů) a vyhlásí vítěze hry.

Reflexe po hře:

Na konci hry vyučující společně se studenty projde jednotlivé úlohy a vysvětlí správná řešení. 

Diskuse by měla zahrnovat:

  • Jaké dovednosti byly potřebné k úlohám?
  • Jaké problémy nastaly a jak byly vyřešeny?
  • Jak tyto znalosti využít v reálné praxi?

 

Další produkty od autora Veronika Věcková

760669
Fyzika
9., SŠ
Pexeso
Jednoduchá hra PEXESO na téma ELEKTRICKÝ OBVOD pro černobílý tisk. Materiál obsahuje celkem 34 dvojic kartiček. Sada
25.00 Kč
748223
Fyzika
Pracovní listy
Úniková hra obsahuje 4 tematická stanoviště: Dekódování varovné zprávy Analýza vadného senzoru Naprogramování
50.00 Kč
746549
Fyzika
9., SŠ
Didaktické hry
AZ-kvíz je vědomostní a strategická soutěž jejímž úkolem je pomocí správných odpovědí získat pole a jimi spojit tři
35.00 Kč
801916
Tělesná výchova
7., 8., 9., SŠ
Bingo
Materiál obsahuje PDF soubor s připravenými 35 variantami hrací karty a kartičky pro losování s popisem. V provedení
35.00 Kč
Úniková hra - Základy automatizace 2 Úniková hra - Základy automatizace 2
Úniková hra obsahuje 4 stanoviště:Dekódování chybového hlášeníKontrola a kalibrace měřicích zařízeníŘízení dopravníkového systémuSestavení řídící logikyVhodné od 2. ročníku na SŠ při práci ve skupinách, dvojicích nebo i samostatně.Časová náročnost: 45 min.Obsah únikové hry je volen dle RVP pro SOV. Základní scénář:V moderní továrně došlo k poruše hlavního řídicího systému. Studenti jako týmy specialistů mají za úkol obnovit provoz a zabránit hrozící havárii. Musí splnit sérii úkolů na jednotlivých stanovištích, kde budou postupně opravovat chyby, analyzovat data a programovat systémy. Čas běží a v továrně zbývá jen 45 minut do úplného vypnutí! Pokyny k organizaci:Rozdělte se do 4 skupin a stanoviště absolvujte v tomto pořadí:Stanoviště č.Skupina 1:                                       4 Skupina 2:                                       3 Skupina 3:                                       1Skupina 4:                                       2 Jiné rozdělení a systém hry Vám sdělí vyučující! Podrobnější popis stanovišť:Dekódování chybového hlášení6 zpráv pro dekódování (+ převodní tabulka a tabulky symbolů a zkratek)Kontrola a kalibrace měřicích zařízeníVarianta 1: 6 tabulek pro analýzu chybného senzoru (+ katalogové listy senzorů)Řízení dopravníkového systémuVarianta 1: 6 příkladů zadání Sestavení řídící logiky6 příkladů k vyhodnocení  Specifické dovednosti podle úkolů:Dekódování zpráv (stanoviště č. 1): Práce s datovými formáty, jako jsou binární kód nebo ASCII, základní principy přenosu dat (přeložení zprávy dle dostupných tabulek a jejich interpretace).Analýza senzorů (stanoviště č. 2): Identifikace a interpretace parametrů senzorů, řešení problémů s nefunkčními senzory (návrh na kalibraci senzoru dle vyhodnocení překročení referenčních hodnot).Programování logiky (stanoviště č. 3): Aplikace podmíněných příkazů, základní algoritmizace a logické myšlení (návrh jednoduchého programu za použití podmínek). Řídicí logika (stanoviště č. 4): Tvorba sekvencí příkazů pro efektivní řízení procesu (správné seřazení jednotlivých kroků v sekvenci příkazů).  Potřebné vybavení (pomůcky a rekvizity):Vytištěné materiályTabulka nebo papír na výpočty.Symbolická odměna (např. diplom, bonbóny).Tip: Doporučuji materiály vytisknout jednostranně či oboustranně a zalaminovat! Scénář hry:Scénář hry je sdělen v úvodu hry.Hra obsahuje 4 stanoviště, které týmy (dvojice nebo jednotlivec) řeší postupně.Každé stanoviště má 6 příkladů, ze kterých může vyučující vybírat Organizační poznámky:Rozložení prostoru: Stanoviště by měla být jasně označena a vybavena všemi potřebnými pomůckami.Časový limit: 45 minut pro celou hru.Hodnocení: Tým (dvojice nebo jednotlivec), který dokončí hru nejrychleji, vyhrává. Alternativně lze bodovat správnost řešení jednotlivých úkolů.Finále hry:Po splnění úkolů ze všech stanovišť žáci odevzdají vyučujícímu záznamový arch na kontrolu.Vyučující provede kontrolu zapsaných výsledků (závěrů) a vyhlásí vítěze hry.Reflexe po hře:Na konci hry vyučující společně se studenty projde jednotlivé úlohy a vysvětlí správná řešení. Diskuse by měla zahrnovat:Jaké dovednosti byly potřebné k úlohám?Jaké problémy nastaly a jak byly vyřešeny?Jak tyto znalosti využít v reálné praxi? 
UUCZ-749503
Fyzika>Nezařazené k předmětu>Pracovní listy>Přípravy hodiny/lekce>Projekty>SŠ>🌟👦👧 Nadané děti - logika, technika, šifry
50.00