Úniková hra obsahuje 4 stanoviště:
- Dekódování chybového hlášení
- Kontrola a kalibrace měřicích zařízení
- Řízení dopravníkového systému
- Sestavení řídící logiky
Vhodné od 2. ročníku na SŠ při práci ve skupinách, dvojicích nebo i samostatně.
Časová náročnost: 45 min.
Obsah únikové hry je volen dle RVP pro SOV.
Základní scénář:
V moderní továrně došlo k poruše hlavního řídicího systému. Studenti jako týmy specialistů mají za úkol obnovit provoz a zabránit hrozící havárii. Musí splnit sérii úkolů na jednotlivých stanovištích, kde budou postupně opravovat chyby, analyzovat data a programovat systémy. Čas běží a v továrně zbývá jen 45 minut do úplného vypnutí!
Pokyny k organizaci:
Rozdělte se do 4 skupin a stanoviště absolvujte v tomto pořadí:
Stanoviště č.
Skupina 1: 1 2 3 4
Skupina 2: 2 1 4 3
Skupina 3: 3 4 2 1
Skupina 4: 4 3 1 2
Jiné rozdělení a systém hry Vám sdělí vyučující!
Podrobnější popis stanovišť:
- Dekódování chybového hlášení
- 6 zpráv pro dekódování (+ převodní tabulka a tabulky symbolů a zkratek)
- Kontrola a kalibrace měřicích zařízení
- Varianta 1: 6 tabulek pro analýzu chybného senzoru (+ katalogové listy senzorů)
- Řízení dopravníkového systému
- Varianta 1: 6 příkladů zadání
- Sestavení řídící logiky
- 6 příkladů k vyhodnocení
Specifické dovednosti podle úkolů:
- Dekódování zpráv (stanoviště č. 1):
Práce s datovými formáty, jako jsou binární kód nebo ASCII, základní principy přenosu dat (přeložení zprávy dle dostupných tabulek a jejich interpretace).
- Analýza senzorů (stanoviště č. 2):
Identifikace a interpretace parametrů senzorů, řešení problémů s nefunkčními senzory (návrh na kalibraci senzoru dle vyhodnocení překročení referenčních hodnot).
- Programování logiky (stanoviště č. 3):
Aplikace podmíněných příkazů, základní algoritmizace a logické myšlení (návrh jednoduchého programu za použití podmínek).
- Řídicí logika (stanoviště č. 4):
Tvorba sekvencí příkazů pro efektivní řízení procesu (správné seřazení jednotlivých kroků v sekvenci příkazů).
Potřebné vybavení (pomůcky a rekvizity):
- Vytištěné materiály
- Tabulka nebo papír na výpočty.
- Symbolická odměna (např. diplom, bonbóny).
Tip: Doporučuji materiály vytisknout jednostranně či oboustranně a zalaminovat!
Scénář hry:
- Scénář hry je sdělen v úvodu hry.
- Hra obsahuje 4 stanoviště, které týmy (dvojice nebo jednotlivec) řeší postupně.
- Každé stanoviště má 6 příkladů, ze kterých může vyučující vybírat
Organizační poznámky:
- Rozložení prostoru: Stanoviště by měla být jasně označena a vybavena všemi potřebnými pomůckami.
- Časový limit: 45 minut pro celou hru.
- Hodnocení: Tým (dvojice nebo jednotlivec), který dokončí hru nejrychleji, vyhrává. Alternativně lze bodovat správnost řešení jednotlivých úkolů.
Finále hry:
- Po splnění úkolů ze všech stanovišť žáci odevzdají vyučujícímu záznamový arch na kontrolu.
- Vyučující provede kontrolu zapsaných výsledků (závěrů) a vyhlásí vítěze hry.
Reflexe po hře:
Na konci hry vyučující společně se studenty projde jednotlivé úlohy a vysvětlí správná řešení.
Diskuse by měla zahrnovat:
- Jaké dovednosti byly potřebné k úlohám?
- Jaké problémy nastaly a jak byly vyřešeny?
- Jak tyto znalosti využít v reálné praxi?