Na GRAFOMOTORICE jsem spolupracovala se Silvií Makovskou Menouškovou, ředitelkou Mateřské školy Lovčičky, která napsala úvod a vymyslela koncepci celého souboru.
Milí rodiče, milé paní učitelky,
tento soubor grafomotorických listů si klade nemalý cíl – chce vám pomoci dítě rozvíjet v oblasti grafomotoriky s ohledem na jeho potřeby a schopnosti. Grafomotorika je jedním ze základních kamenů, na nichž dítě staví své vzdělávání. Aby se naučilo správně psát, potřebuje mít přiměřeně rozvinutou oblast jemné motoriky, grafomotoriky, vizuomotoriky a vizualizace. Grafomotorika v sobě ukrývá úchop psacího náčiní, postavení a uvolnění ruky a plynulost tahu s přiměřeným tlakem na podložku.
Dětem do 4 let je zapotřebí především dopřát prostor a příležitost ke kreslení, rozvoji hrubé a jemné motoriky. Poté se soustřeďte na bohatou nabídku činností, které rozvíjejí hrubou i jemnou motoriku a všechny aspekty grafomotoriky. Grafomotorické listy ještě nejsou nutné, některé děti je však chtějí, vybírejte tedy ty jednoduché (dráhy, základní prvky I. skupiny). Zhruba v 5 letech je čas na pečlivý rozvoj pomocí grafomotorických cvičení, která najdete právě v této publikaci.
Vždy respektujte schopnosti dítěte, postupujte od nejjednodušších prvků ke složitějším, náročnost zvyšujte pomalu a dopřejte dítěti čas na zautomatizování a zdokonalení právě zvládnutého prvku.