Nákup telefonu na splátky
Tento pracovní list propojuje finanční gramotnost, matematiku, informatiku a občanskou výchovu. Žáci budou zkoumat, jak funguje nákup na splátky a co všechno je potřeba sledovat při rozhodování, zda se vyplatí koupit telefon (nebo jiný spotřebič) hned v hotovosti, nebo na splátky.
Aby bylo možné výsledky dobře porovnat, je vhodné, aby si všichni žáci zvolili stejný model telefonu (případně jej určí učitel). Obchody mohou být buď stejné pro všechny, nebo si je žáci vyberou individuálně. Místo telefonu lze použít i jiný spotřebič (např. notebook, televizi nebo pračku).
Sada obsahuje dvě dvojice pracovních listů – jedna je zaměřena na nákup mobilního telefonu, druhá na nákup libovolného spotřebiče.
Žáci budou porovnávat podmínky nákupu, výši měsíčních splátek, celkovou částku k zaplacení, RPSN i výši přeplatku. Aktivita směřuje k diskuzi o výhodnosti jednotlivých variant a k přemýšlení o zodpovědném hospodaření s penězi.
Matematika
- výpočty splátek, přeplatků a celkových nákladů,
- práce s procenty (RPSN),
- porovnávání výsledků,
- práce s tabulkou a daty.
Informatika
- vyhledávání informací na internetu (ceny, splátkové kalkulačky),
- práce s online nástroji a aplikacemi,
- interpretace a využití dat.
Finanční gramotnost
- princip nákupu na splátky,
- význam RPSN a dalších poplatků,
- porovnávání výhodnosti různých nabídek,
- odpovědné rozhodování při správě osobních financí.
Občanská výchova
- zodpovědnost při uzavírání smluv,
- možné důsledky nesplácení závazků,
- diskuze o tom, kdy je vhodné si věci pořizovat na splátky a kdy je lepší šetřit.